Sleutelcompetentie: ondernemingszin
Het eerste aspect van deze sleutelcompetentie, het ontwikkelen van initiatief en het omzetten van ideeën in daden door creativiteit, het nemen van risico’s en projectbeheer, is een zeer brede en transversale competentie die ook buiten een economische context een rol speelt. Daaraan werden ambitie en loopbaancompetenties toegevoegd. Die leggen de nadruk op het (ver)kennen van de eigen talenten met het oog op goede, positieve keuzes maken en zelfsturing.
Alle bouwstenen van deze competentie zijn transversaal; ze worden best gerealiseerd binnen meerdere wetenschapsgebieden en over verschillende domeinen heen. Het is daarbij belangrijk om het begrip ondernemen ruim genoeg te zien (bv. cultureel, maatschappelijk of economisch).
Zorgen voor creatief denkproces
Ten eerste moeten leerlingen opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces. Het detecteren en identificeren van opportuniteiten, het afbakenen van een uitdaging en het bedenken van ideeën (bijvoorbeeld via brainstormtechnieken) zijn een eerste stap in het creatief denkproces.
Ideeën realiseren
Een andere bouwsteen in deze sleutelcompetentie is de uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee stapsgewijs realiseren. Leerlingen hebben voor een efficiënte uitvoering competenties nodig zoals planningstechnieken, leidinggeven, teamwerking en methodes om conflicten op te lossen. Interactie met anderen kan bijdragen tot het ontdekken van eigen talenten en die van medeleerlingen. Het beheren van de beschikbare middelen is hierbij een belangrijk element.
Studiekeuze en loopbaanontwikkeling
Ten slotte komt ook (duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn, onder de aandacht. Voor de eerste graad ligt de focus op het maken van persoonlijke keuzes. Jongeren maken keuzes op basis van rationele, emotionele of intuïtieve criteria. Ze hebben nood aan ondersteuning om onderbouwde keuzes te maken. Het bewust afwegen van alternatieven op basis van (aangereikte) criteria kan gevolgen hebben op korte termijn maar ook op lange termijn. Bijvoorbeeld over studiekeuze maar ook over loopbaanontwikkeling op langere termijn.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Het Burgerparlement: Ecologische noodtoestand
Meer burgerparticipatie en ambitieuze milieumaatregelen combineren? Het Burgerparlement heeft voor onze regering-De Croo een concreet voorstel klaar! 101 gelote burgers, representatief voor de diversiteit van de Belgische bevolking en gesteund …
WebsiteLeerkracht -
KIDS-gids: Het digitale luik van het PWO KIDS-project
Met de KIDS-gids wel men het stedelijk burgerschap van kinderen en tieners versterken via planning van de stedelijke ruimte.
De KIDS-gids bestaat uit het KIDS-boek en een website. Het boek vertaalt de idee van kindvriendelijkheid, vanuit een …
WebsiteLeerkracht -
OVAM: Kenniswijzer educatie
Op deze webpagina vind je inspiratie voor onderwijs, vormingen en sensibilisatie om zelf te verwerken en vrij te gebruiken o.a. beleidsteksten, regelgeving, goede voorbeelden en praktijk, infographics, studies, onderzoeken en lespakketten van de …
Website -
Klimaatverandering: Wetenschappelijke workshop
Elke dag krijgen we nieuws te horen over recordtemperaturen, smeltende ijskappen, of overstromingen zoals vorige zomer. Via deze workshop ontdekken de leerlingen wat de oorzaken en gevolgen zijn van de klimaatverandering.
In deze workshop, worden de …
tot
Nascholing of activiteit -
Gratis workshop over klimaatverandering
In deze participatieve en interactieve sessie over klimaat gaan jongeren van de eerste graad van het secundair onderwijs zelf op zoek naar meer kennis omtrent klimaat en werken ze zelf een actie uit voor de school.
De sessie, die 2 lesuren duurt, …
tot
Nascholing of activiteit (3) -
Word een WaterWijze klas of school: Traject
Word een WaterWijze klas of school vanaf september 2024. Ga samen de uitdaging aan om leerlingen duurzame keuzes te leren maken en zo hun watervoetafdruk te verkleinen op school wat betreft voeding, kledij, papier, direct water ... Zo dragen we …
tot
Nascholing of activiteit -
Het abc van xyz - Explobots
In Het abc van xyz onderzoeken de leerlingen de geheimen van het 3D-printen. Ze ontdekken hoe je coördinaten kan bepalen in de derde dimensie en hoe navigatiesystemen werken.
De leerlingen zetten hun eerste stappen in de wereld van het technisch …Fysiek materiaal -
Marc ter Horst: Kinderboeken over het klimaat
Marc ter Horst schreef Palmen op de Noordpool en gebruikte hiervoor heel wat bronnen over klimaatverandering. Veel van die bronnen kan je gebruiken in een les of project over klimaatverandering. Bijvoorbeeld als lesopener op het digibord, als …
WebsiteLeerkracht -
Informatie en filmpjes over biologische landbouw
Alles over bio is een informatieve website van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserij Marketing (VLAM), met allerlei filmpjes en handige fiches over biologische landbouw om in de klas te tonen.
Onder het hoofdmenu vind je de 'biofiches' met …
Website -
Circulaire economie en ecodesign: Brochure
In deze brochure vind je de informatie en inhoud terug van al wat Vlaanderen Circulair de voorbije jaren rond Circulaire Economie en Ecodesign. Er staan methoden in om je curriculum aan te pakken, en workshops/lassen/trajecten die meteen in de …
Artikel