Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Monotone kleur: Opdracht
Met de reeks Fotografie = kinderspel laat BREEDBEELD kinderen via allerlei video-opdrachten op een speelse manier kennismaken met fotografie.
Dit is de derde opdracht in de reeks.Aan de hand van deze video laat de leerlingen allerlei voorwerpen …
Video -
Sportbingo: Fotochallenge
Maak een foto bij elk van de opdrachten en vul de bingokaart aan.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Directie, ICT-coördinator -
Bijles- en coachingsaanbod Leerhuis Orveyt
Op zoek naar een gemotiveerde en gediplomeerde bijlesgever en coach?
Leerhuis Orveyt ondersteunt kinderen, jongeren en volwassen bij het leren en hun leerhouding. Via een-op-eenbegeleiding kijk ik naar …
Aankondiging -
VRKeer: Immersief leertraject voor verkeersinzicht bij fietsers
VRkeer is een serious game in virtual reality (VR), die leerlingen van de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs meer verkeersinzicht wil bijbrengen via interactieve oefeningen.
Leerlingen worden met behulp van een VR-bril en een op …
App of software -
Monotone kleur: Opdrachtfiche
Deze opdrachtfiche legt het effect uit om slechts één kleur in je foto te gebruiken.
Laat de leerlingen allerlei voorwerpen zoeken in één specifieke kleur. Deze moeten ze ordenen en fotograferen.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Organisatie, firma, vzw