Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Sociale robot: Leerpad
Dit leerpad helpt jou als leerkracht om het STEM-project 'Sociale robot' voor te bereiden. In dit project ontwerpen, programmeren en bouwen leerlingen een sociale robot, die moet voldoen aan bepaalde (zelfgekozen) criteria. Een bonus bij …
tot
Nascholing of activiteit -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Space for Kids
Kinderen ontdekken de ruimte op de kinderwebsite van het European Space Agency.
Op de spelletjespagina staan heel wat educatieve games en spelletjes waarmee leerlingen meer ontdekken over de ruimte.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Eenvoudig digitaal toetsen met Microsoft Forms: Webinar
Dit webinar is gericht op het vereenvoudigen van digitaal toetsen met behulp van Microsoft Forms met speciale aandacht voor wiskunde en wetenschappen. Ontdek hoe je deze tool gebruikt om:
- effectief en gestructureerd toetsmateriaal te maken, …
Nascholing of activiteit -
Oktoberfoor: Rekenen op de kermis
Bundel over de kermis waarin volgende basisrekenvaardigheden aan bod komen:
- openingsuren,
- prijzen,
- recepten omrekenen,
- boodschappenlijstje maken.
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
EDUbox Ruimtelijk bewustzijn: Educatief materiaal
We willen allemaal ons leven doorbrengen op plaatsen waar we ons goed voelen. Kan dat nog, nu er in Vlaanderen steeds minder open, onbebouwde ruimte is? Bovendien beginnen we steeds vaker de gevolgen te ondervinden van de slechte ruimtelijke …
Downloadbaar lesmateriaal -
Getallen en tekst invoeren in Excel: Stappenplan
Tekst en getallen invoeren leer je met dit stappenplan. Het materiaal hoort bij ictwijzer.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
ICT-tools in de les PAV: Presentatie SETT
Hand-outs van de presentatie voor de SETT-beurs.
In de presentatie komen gratis tools aan bod. Naast de gekende functionaliteiten wordt ook dieper ingegaan op de mogelijkheid om leerlingen en klassen op te volgen met deze tools.
…Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Digitale Fotografie: Workshop
Tijdens een workshop Digitale Fotografie gaan we aan de slag met basistechnieken van fotografie.
We experimenten met de verschillende functies van ons toestel. Zo gaan we aan de slag met sluitertijd en diafragma, leren we interessante …tot
Nascholing of activiteit -
Educatieve robotica en programmeren: Workshops
Nooby.tech biedt STEM, educatieve robotica en programmeerworkshops aan voor kinderen van de kleuterschool tot de middelbare school. We brengen alles mee wat nodig is en zorgen voor leuke en spannende lessen. Het programma wordt aangepast aan …
Nascholing of activiteit