-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
European Environment Agency: Textiles, consumption production and climate
The European Environment Agency of het Europees Milieu Agentschap behandelt en onderzoekt diverse topics over grondstoffen, materialen, klimaat, duurzaamheid... en maakt deel uit van de Europese Commissie.
Deze site bevat interessante data, …
Website -
Technotheek Westland: Technologieonderwijs in Nederland
Technotheek Westland is een organisatie die leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs uit Nederland laat kennis maken met wetenschap, technologie en digitale vaardigheden.
Je kan een virtueel bezoekje brengen via 360°-tour.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Turtle Stitch: Programmeren van borduurwerk
Turtlestitch is een toepassing om patronen voor borduurmachines te genereren. De tool werd ontwikkeld met de educatieve programmeertaal Snap!
Turtlestitch is gebruiksvriendelijk en vereist geen programmeerkennis. Het is handig voor ontwerpers om …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
STEM-spot: Planner
Deze planner helpt je bij het opstellen van een STEM-project. Bij dit stappenplan is er aandacht voor de verschillende fases van het leerproces. Meer info te vinden via de website van stemspot.be.
BeeldOrganisatie, firma, vzw -
Thrift flip met ons mee!
Texterra is een jongerenproject rond upcyclen, thrift flip, knutselen, tech-shizzle, hacken... Ze willen de kloof tussen STEM en duurzame textiel overbruggen. Zo creëren ze een omgeving waarin jongeren niet alleen leren en groeien, maar ook …
Aankondiging -
De naaimachine: Praktijkopdracht
Een naaimachine gebruikt een mechanische techniek om stoffen aan elkaar te naaien of te versieren. In tegenstelling tot naaien met de hand, maakt de naaimachine gebruik van twee draden garens, de bovendraad en de onderdraad. De bovendraad loopt …
Website -
CiSTEM²: Samenwerkingsplatform
CiSTEM² is een Engelstalig online platform waarop STEM-leerkrachten met verschillende achtergronden samen kunnen werken aan geïntegreerde STEM-projecten. Dit platform vertrekt vanuit de eindtermen en een reële uitdagingen, die …
WebsiteAndere functie -
Globale milieuwinsten door lokale en circulaire textielconsumptie
Om aan onze Vlaamse consumptiebehoefte te kunnen voldoen, moeten we momenteel een groot deel van de benodigde grondstoffen uit het buitenland halen. Hergebruik, recyclage en hoogwaardige, lokale productie van textiel kunnen er voor zorgen dat de …
Artikel -
Klimaatvoetafdruk: Duurzaam t.o.v. een fast fashion T-shirt
De Europese consumptie van textiel heeft de vierde grootste impact op milieu en klimaatverandering, na voeding, huisvesting en mobiliteit. Textielconsumptie zit bovendien in de top drie van factoren die het meeste druk leggen op water- en …
Artikel -
De impact van de kledingindustrie op het klimaat en milieu: Lespakket
Wist je dat de mode-industrie verantwoordelijk is voor 10% van de broeikasgassen die worden uitgestoten door de mens?
Hoe komt het nu dat deze industrie zo nefast is voor het klimaat en het milieu? En waarom is er zoveel water nodig om …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Identi(tijd): Lesmap en lesbezoek
Deze lesmap bevat een aantal opdrachten die we niet fysiek in MoMu aanbieden. Je kan ze inzetten ter voorbereiding en naverwerking van je bezoek aan MoMu, of zonder bezoek integreren in je lessen. Ook vind je de eindtermen en sleutelcompetenties …
Aankondiging