Sleutelcompetentie: ruimtelijk bewustzijn
Ruimtelijk bewustzijn ontwikkelen heeft te maken met vaardig worden in ruimtelijk relationeel denken en bewust ruimtelijk handelen.
Ruimtelijk bewustzijn is gestoeld op een sterk mentaal kaartbeeld en een breed ruimtelijk referentiekader. Dit verrijken we doorheen de jaren met relevante kennis van de situering van plaatsen, patronen processen … op aarde maar ook in het zonnestelsel en het heelal. Het gaat hierbij om zowel fysische als sociaal-economische thema’s. De leerlingen leren daarnaast een aantal basisprincipes van ruimtelijke lokalisatie.
Plaatsen van elkaar onderscheiden
Naast de situering is er aandacht voor plaatsbegrip. We plaatsen lokale, nationale en internationale gebeurtenissen in een geografisch kader. Aan de hand van zogenaamde 'landschapsvormende' lagen bouwen leerlingen systematisch een breed geografisch kader op. Voorbeelden van die lagen zijn vegetatie, reliëf, bevolkingsdichtheid, welvaart … De leerlingen leren kenmerken van een bepaalde plaats beschrijven en onderzoeken en kunnen zo plaatsen van elkaar onderscheiden.
Ruimtelijke patronen en processen
Na de beschrijving van het landschap gaan we dieper in op het dynamische aspect. Leerlingen herkennen, begrijpen en voorspellen processen en interacties waardoor plaatsen voortdurend veranderen.
Voorbeelden van zulke interacties zijn die tussen politiek-economische variabelen en migratiestromen of die tussen klimaatverandering en landbouw. We bekijken het ruimtelijke systeem als geheel, wat meer complexe denkvaardigheden vereist, en waarbij de nadruk ligt op het verklarende en het onderzoekende.
Van atlas tot bodemonderzoek
Tot slot maken we kennis met het instrumentarium om ruimtelijke patronen en processen te onderzoeken. Leerlingen gebruiken materialen en instrumenten zoals atlassen, GIS-viewers en terreintechnieken (bv. bodemonderzoek).
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Gratis bijscholingen dit voorjaar: Inspirerend audiovisueel materiaal en lestips!
Meer inspelen op de actualiteit met audio en video in je klas? Werkvormen met audiovisueel materiaal voor jouw vak? Samen met collega’s lesmateriaal maken en delen? Het Archief voor Onderwijs zorgt voor een kick-start met gratis workshops, …
Aankondiging -
ZOO Science
ZOO Science zet de zoölogische expertise en wetenschappelijke werking van ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael in de kijker. Het eigen zoölogisch onderzoekscentrum, het Antwerp ZOO Centre for Research and Conservation (CRC) voert toegepast …
Website -
Krachtige professionalisering van je teamwerking
In professionele leergemeenschappen bundelen leraren hun krachten om onderzoekend en lerend het leerproces van hun leerlingen te optimaliseren en sámen krachtige onderwijspraktijken te ontwikkelen. Met onze begeleiding legt u de basis voor …
Nascholing of activiteit -
The Differentiator: Bedenk een goede onderzoeksvraag
Om goede onderzoeksvragen te bedenken binnen elke orde van de Taxonomie van Bloom is deze differentiator een handige tool.
De tool is handig om cognitief sterke leerlingen die een verbredingsopdracht maken en leerlingen in de derde graad …
WebsiteGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Educatieve kaart voor wereldburgers
De Educatieve Kaart geeft je een overzicht van de organisaties die een aanbod hebben rond wereldburgerschapseducatie. Je ontdekt de expertise van de organisaties, hun voornaamste thema's en doelgroepen die centraal staan in hun educatieve …
Aankondiging -
Balanceren: Workshop
Tijdens een Workshop Balanceren ontdekken hoe we fysiek én mentaal ons evenwicht kunnen bewaren. Via verschillende basisoefeningen creëren we het zelfvertrouwen om letterlijk en figuurlijk een stapje verder te gaan. …
tot
Nascholing of activiteit -
Klimaatraad: Feiten vs. meningen
Joris Meys is statisticus, data-analist en bioloog. Hij was een tiener toen hij het eerste IPCC-klimaatrapport las. De voorspellingen daarin zijn ongeveer allemaal uitgekomen. Nu, bijna dertig jaar later, ligt er een nieuw rapport - een niet mis …
VideoAnder -
AI Op School: Projectsite
Artificiële intelligentie (AI) komt volop aan bod in de media. AI-systemen dringen dan ook meer en meer onze wereld binnen. Daarbij hoor je het vaak hebben over thema’s zoals:
- chatbots;
- zelfrijdende auto’s;
- virtuele assistenten; …
Website -
De Helix: Vorming en educatie i.v.m. omgeving
Via kennis- en ervaringsuitwisseling, sensibilisering, onderwijs, vorming en educatie helpt De Helix alle Vlamingen bij het aanpakken van duurzaamheidsuitdagingen. Ze maken die uitdagingen tastbaar en reiken tools aan om …
Aankondiging -
Ruimterapport: Poster en uitleg
Naar aanleiding van een congres georganiseerd door VLA (Vereniging Leraars Aardrijkskunde) met als thema Schaarse ruimte werd een poster van het RURA gemaakt.
Deze poster is allesbehalve een volledige samenvatting van het ruimterapport. Het is een …
Downloadbaar lesmateriaal -
Vlaams Architectuurinstituut
Het Vlaams Architectuurinstituut (VAi) is het voornaamste aanspreekpunt voor informatie over architectuur uit Vlaanderen en Brussel. Het creëert een ontmoetingsplek voor iedereen die architectuur wil maken, delen en beleven.
We organiseren …
Website