Afstandsleren in theorie: algemene documentatie en advies
Leren op afstand, zonder aanwezig te moeten zijn in de klas of zonder je leerlingen of cursisten in een lokaal bij elkaar te brengen. Je hoort er veel over, zéker sinds we te maken kregen met de coronacrisis. De voordelen, mogelijkheden, platformen, manieren ... Dan hebben we het nog niet eens gehad over alle kansen die deze andere manier van onderwijs verstrekken te bieden heeft. Al die informatie focust zich op afstandsleren in de praktijk. Thuis aan je keukentafel. Er is natuurlijk ook een luikje theorie ...
Afstandsleren in theorie
Op deze themapagina verzamelen we mededelingen vanuit de overheid, algemeen advies rond afstandsleren, onderzoeksresultaten, algemene documenten en theorie over leren op afstand. Want hoeveel herhalingsoefeningen kunnen leerlingen zoal aan?
-
Blended learning in school education: Guidelines
Dit document onderzoekt de pedagogische kansen en uitdagingen van een blended learningmodel en belicht de belangrijkste vragen die beleidsmakers en scholen zouden kunnen stellen bij het plannen van blended learning in hun specifieke context. …
Artikel -
Les op afstand: Wat kunnen we leren van andere landen?
Door de coronacrisis zijn in veel landen de scholen dicht. Sommige landen zijn al eerder begonnen met les op afstand, in andere landen zijn scholen er net als Nederland sinds vorige week mee bezig . Wat kunnen we van elkaar leren? Een schoolleider …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Scholen tijdelijk dicht door coronavirus: Hoe kan je les op afstand geven?
Op dit moment zijn ook Nederlandse scholen hard aan de slag om het onderwijs op afstand te organiseren voor hun leerlingen.
In dit artikel biedt Kennisnet ondersteuning aan scholen, leraren en schoolleiders.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Vier aandachtspunten bij het inzetten van leertechnologie
In dit artikel beschrijft auteur Tim Surma in vier puntjes waar je best aan denkt, wil je leertechnologie efficiënt inzetten. Het is geen totaaloplossing voor situaties waarin veel lestijd wegvalt, zoals bij de coronacrisis. Kijk bv. vooral …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Lesgeven is de MACS!: Werkvormen voor activerend hybride onderwijs
Activerend (afstands)onderwijs en zelfgestuurd leren: een ‘match made in heaven’? Zeker! Deze combinatie stimuleert tot duurzaam en diepgaand leren en laat jouw leerlingen het eigen leerproces in handen nemen.
Maar wat zijn belangrijke …
Fysiek materiaal (16)Leerkracht -
Blended learning: Hoe maak je van een noodgreep een blijver?
Corona zette blended learning even onverwacht als radicaal op de agenda. De Vlaamse scholierenkoepel vraagt om de combinatie thuis en klas na de crisis te behouden.
Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren …
Artikel -
Hoe nemen we 'kansengelijkheid' mee in de uitrol van e-leren?
Naar aanleiding van de sluiting van de scholen om de verspreiding van het Covid-19 virus onder controle te krijgen, komen er veel vragen van scholen en leraren over "Wat met moeilijk bereikbare groepen op school?".
Hierbij vind je een samenvatting …
ArtikelLeerkracht