16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Stress in students: Tips
As a teacher, you can help your students discover what drives them into stress mode, what their capacity is and how they can smooth out their stress peaks.
In many cases, stress can be tamed if you show mildness and dare to convey clear messages about …
Translated by
Downloadable resource -
Wise lessons, twelve building blocks for effective didactics: Mind map with didactic tips
Mind map with didactic tips based on the book Wise lessons: twelve building blocks for effective didactics (Surma, T., Vanhoyweghen, ea - 2019) . The mind map provides information, tips and digital tools for each of the twelve building blocks to use …
Translated by
Downloadable resource (15)Teacher, ICT co-ordinator -
Children's songs with boomwhackers: Scores
These homemade scores are of various children's songs to play on the boomwhackers.
These scores have been stripped of staves and clefs and the like, only the note length is still somewhat visible.Translated by
Downloadable resource (11)Teacher -
Unravel mysterious traces: Step-by-step plan
A step-by-step plan for the quest Unravel mysterious traces .
Do you want to come and discover mysterious traces with your class? Then the step-by-step plan is a useful tool to prepare your class visit to the Heritage Center (Erfgoedsite Ename). …
Translated by
Downloadable resource -
SprintPlus: Checklist
Checklist to be used with SprintPlus 3 (Windows) and sprintplus.online.
What will the student learn while working with Sprint? What is already working, what will still be practiced?
Translated by
Downloadable resource (4) -
Among Us: Sports Lesson
The popular online game Among Us adapted in a version that you can play with the students during sports class.
Make sure you can divide the sports hall into different parts (rooms) so that the students cannot always see each other.
Here you can work …
Translated by
Downloadable resource (13)Teacher -
Meaning-oriented reflection with an effect on action: Guidance and exercises
Various curricula contain curriculum objectives related to reflecting on one's own actions. Many teachers will agree that these are valuable curriculum goals. At the same time, they pose a challenge, both to achieve these among the students, …
Translated by
Downloadable resource (81)Teacher -
Karrewiet 21 May 2020: Current affairs assignment
Topical assignment for the Karrewiet broadcast of May 21, 2020. Made to be completed at home. With a list of new words, an exercise to practice the words and simple questions about the broadcast.
Translated by
Downloadable resource (17)Teacher -
Working with Google Apps: BZL assignment
A journey through the Google Apps. The students can work independently and must work independently and accurately. This BZL is not an in-depth study, but it teaches students to explore and use the most commonly used applications in two or three …
Translated by
Downloadable resource (40)Teacher -
Ecclesiastical Year: Collection of Work and Quartet
A bundle with information and exercises about the Christmas circle, the Easter circle, the time throughout the year and church holidays.
Translated by
Downloadable resource (77)Teacher -
Actionbound: User Manual
This manual explains step by step how to get started with the Actionbound application. With Actionbound you can put together a city game on a tablet or smartphone in which participants have to process (multimedia) information, answer questions, use …
Translated by
Downloadable resource (31)ICT co-ordinator -
Step 1 Unit 2: Extra exercises - Track 1
Additional exercises on:
- plural,
- indefinite articles,
- there is/there are,
- classroom vocabulary.
Translated by
Downloadable resource (28)Teacher