16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Sex education: Cards Time's up
Cards to play the game Time's up with sexual education terms. The students learn the meaning of RSV words in a playful way in three rounds:
- Explain the words without using the word
- Students may use only one word to explain the word
- The students try …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Getting started with the micro:bit: Manual
This short manual explains the micro:bit and how you can get started with it. The micro:bit is a mini computer that was specially developed for children to learn to program and discover the possibilities of electronics.
Translated by
Downloadable resourceICT co-ordinator, Administrative staff -
Safety icons: Quartet game
By playing a quartet game, your students will learn about safety in the hands-on lessons and become acquainted with the pictograms. During the game they are introduced to the following icons:
- safety helmet,
- safety shoes,
- protective clothing, …
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
Household activity: STEM compass
The STEM compass mainly serves as a guideline and inspiration to shape activities and lessons around STEM.
This STEM project is about household activities. On the basis of the preparation of egg salad with the help of a photo step-by-step plan, the …
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Stereotypes, prejudices and discrimination
In two hours of lessons, students get to work with stereotypes and prejudices in society and how they can lead to discrimination. The focus is on stereotypes, prejudices and discrimination based on ethnicity, but there is also an eye for other …
Translated by
Downloadable resource (35)Student (teacher training) -
Lifting and lifting: crossword puzzle
A crossword puzzle as a snack or conclusion to the lifting and lifting lessons within the theme of safety.
Translated by
Downloadable resource (13)Teacher -
VR App Column Drill: Demo Video
Demo video for the realized VR App Column drill. This is part of the InnoVET project of 20-21. The video is not intended as a useful educational film, but shows the operation once you are in the app with the VR glasses on your head. Hence the …
Translated by
VideoTeacher -
Christmas tree in MDF: Step-by-step plan
This Christmas tree is made from 18 mm thick MDF. Making it takes four hours. If you prepare the pieces in advance, this can be done a lot faster. This is a small interim project that you can make when you see that you have time and space.
You can …
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
Care Values: Crossword Puzzle
Crossword in which important values from healthcare are discussed.
Translated by
Downloadable resource (8)Organisation, company, NPO -
Wooden beer tray: Step-by-step plan, work bundles and drawings
Teaching tool with regard to wood construction (domino dowel), machine woodworking (milling) and materials leather (wood species pine).
In addition, an introduction page, the technical drawing and a step-by-step plan for assembling a wooden (beer) …
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Nomophobia test: Addicted to your smartphone? - Explobots
Using this worksheet, students can take a nomophobia test to discover whether they are addicted to their smartphone or not.
Translated by
Downloadable resource (9) -
GoodFood@School: Sustainable catering action sheet
What children and young people eat at school affects their health, well-being, learning performance and the planet. Would you like to see the food supply at your school (even) healthier and more sustainable? This action sheet shows you how you can …
Translated by
Downloadable resource (3)