16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
This video demonstrates, using a practical example, how the STEMOOV model can be effectively applied in a teaching situation.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Practice: Sketch and evaluation
This learning resource is a work and self-evaluation that can be used during technical practical lessons. The students outline what they have done and how long they have worked on the assignment. At the end of a lesson, week or project, the …
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher, Learning mentor -
Safety icons: Quartet game
By playing a quartet game, your students will learn about safety in the hands-on lessons and become acquainted with the pictograms. During the game they are introduced to the following icons:
- safety helmet,
- safety shoes,
- protective clothing, …
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
The Wonderful Walk: Scientific treasure hunt with assignments
On this scientific treasure hunt full of fun assignments you will find science where you didn't expect it. You will discover how to measure a statue without climbing on it, how to keep your balance without falling into the Graslei, how colors work …
Translated by
Announcement (4)Other -
Dice: STEM project
Students make a paper dice. They are then guided step by step to draw, drill and sand a wooden die. Afterwards they program a Micro:bit into a dice.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
The Luther brand: Book
The publishing house Atlas Contact (Olympus) presents its third edition of Frits van der Waas excellent Dutch translation (first edition: 2016; second edition: 2017) of Andrew Pettegree's valuable English-language book Brand Luther (2015).
The …
Translated by
Tangible materialTeacher -
Integrate VOICE
In this film of approximately nineteen minutes, the pedagogical guidance service of the GO! how to optimally integrate STEM in secondary education.
Questions to be answered:
- How will STEM be addressed in the curriculum after modernization?
- What is …
Translated by
VideoTeacher -
STEMOOV: Vision on STEM
Given the importance of STEM in education and the current transition of teacher training, the Association University - Limburg University of Applied Sciences (AUHL) thought it desirable to arrive at a common vision on STEM for the teacher …
Translated by
WebsiteAdministrative staff -
EASE: European Association of STEAM Educators
EASE - European Association of STEAM Educators is a non-profit organization whose aim is to assist and improve the work of all educators and teachers in terms of promoting STEAM skills in children, young people and adults in education.
Translated by
WebsiteTeacher -
Board game wood: Work bundle
This is a project that can be used at the beginning of the school year.
During the project, the students make the board game malefiz. After making it, they can of course test it.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Christmas tree in MDF: Step-by-step plan
This Christmas tree is made from 18 mm thick MDF. Making it takes four hours. If you prepare the pieces in advance, this can be done a lot faster. This is a small interim project that you can make when you see that you have time and space.
You can …
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
Construction professions: crossword puzzle
Crossword to practice the different professions in the construction industry.
Translated by
Interactive exercise (3)Teacher, ICT co-ordinator, …