16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Les prépositions: Explanation of prepositions
Video explaining the use of the different prepositions. Les prépositions can be confusing and their use varies from language to language.
Based on a song by Édith Piaf, the prepositions are arranged in four groups:
- time,
- room, …
Translated by
ArticleNew -
The origins of today's Europe: EU pioneers
Have you ever wondered how today's Europe has been influenced and shaped by past pioneers? Why did these pioneers believe in a united Europe before it existed?
Take this ninety-minute workshop and help your students understand the milestones of …
Translated by
till
Training or activityNew -
Royal Museums of Arts of Belgium: Free guided tours
Thanks to the donation from a generous patron, member of the Friends of the Museums (www.becomeafriend.be), the Royal Museums of Fine Arts of Belgium can offer 100 free guided tours. You can opt for a tour or an intro exhibition at the Imagine …
Translated by
Announcement -
Comparatif et superlatif: How do you form the degrees of comparison in French?
How do you form and use the degrés de comparison ? What is the difference between le comparatif and le superlatif ? In this video, Lieven explains the steps of comparison based on the Snow White fairy tale.
You can read more information …
Translated by
Video -
Le pluriel des noms: Explanation
Article and video about the use and rules for pluralizing nouns.
Translated by
Article -
Au secours: French refresher course
Students strengthen their foundation from primary school through communicative exercises and games for the following subjects:
- indicative present:
- irregular verbs (être, avoir, faire, aller, pouvoir, vouloir, devoir);
- verbs ending in -ER (+ …
Translated by
till
Training or activity - indicative present:
-
Au secours: French refresher course
Students strengthen their foundation (second secondary) for the following subjects through communicative exercises and games:
- All basic times:
- indicatif présent (je parle - I'm talking);
- impératif (parle! - talk!);
- futur proche (je …
Translated by
till
Training or activity - All basic times:
-
Art chat cards: Engaging in conversation through art
Our art chat cards invite you to talk to your class group based on a selection of works from the MSK collection.
Together you can talk about everyday topics such as clothing, hobbies, parties, holidays, the senses... In addition, it is a …Translated by
Downloadable resource (4) -
The little Prince
The Little Prince by Antoine de Saint-Exupéry is the story of a pilot who meets a special boy, the Little Prince, after an emergency landing in the desert. He tells the pilot about the planet he lives on, other planets he visited and their …
Translated by
till
Training or activity (3) -
Spelling in the spotlight: Online inspiration session
We zoom in on the remediation pillar of the integrated approach to reading problems.
The negative PIRLS results made full media coverage. The reading level of our Flemish ten-year-olds reached a dramatic low. Will you help tackle this?
Guest speaker …
Translated by
Training or activity -
Child with ink spots: Street art trail with teaching package
Child with ink spots is a street art trail in Turnhout, you will find the lesson package in the appendix.
It is 1892. Senne is 11 years old and a factory child. Like many children, he works in one of the Turnhout printing companies. The work is hard …
Translated by
Downloadable resource -
Budget Responsible: Financial education for young people
Discover the financial world and how to manage a budget in a playful way. Budget Responsible is an international financial education project specially designed for young people, their teachers and parents, who can each get started through …
Translated by
Website