16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
De Olympische Spelen: Leerpad
Leerpad met verschillende opdrachten over de Olympische Spelen in Parijs.
- Tekst met vragen over de Olympische Spelen in de klassieke oudheid.
- Tekst met vragen over het ontstaan van de moderne Olympische Spelen.
- Matchingsoefening 1: verbind …
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Schooltaalwoorden: Invuloefening - Campus Nederlands 2
In deze invuloefening komen de schooltaalwoorden uit les 30 aan bod.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Schooltaalwoorden: Invuloefening - Campus Nederlands 1
Bij deze invuloefening komen de schooltaalwoorden uit les 30 aan bod.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Vervoeging van Engelse werkwoorden: Invuloefening
Via deze invuloefening in Bookwidgets oefenen de leerlingen verder de leerstof in over de Engelse werkwoordspelling. Ze leren Engelse werkwoorden vervoegen in het Nederlands.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Werkwoorden vervoegen in de tegenwoordige tijd
Je bekijkt een filmpje waarin het vervoegen van werkwoorden in de tegenwoordige tijd uitgelegd wordt. Tussendoor beantwoord je vragen over het filmpje.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Werkwoordenrally: Werkwoorden vervoegen in de tegenwoordige tijd
Aan de hand van deze werkwoordenrally wordt het vervoegen van werkwoorden in de tegenwoordige tijd ingeoefend.
Dit leermiddel is gebaseerd op Werkwoordenrally: Herhalingsoefeningen gemaakt door Lisa Vereecken.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
TEKST: Leesstrategieën, tekststructuren en woordverklaringen
Aan de hand van deze Bookwidgets gaan je leerlingen aan de slag met leesstrategieën: oriënterend, globaal en intensief lezen. Ze oefenen op tekststructuren en verbanden en maken een schema van een tekst. Ook verklaren ze woorden aan de …
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Leerstof september tot december: Herhalingsquiz - Campus Nederlands 1
Herhalingsquiz over de leerstof van september tot december bij de cursus Nederlands campus 1.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Literaire bouwstenen van een verfilmd verhaal: Verwerkingsoefening - Campus Nederlands 2
Deze Bookwidgets gaat over de literaire bouwstenen van een verfilmd verhaal. Het materiaal sluit aan bij het leerwerkboek plus, meerbepaald bij de leerstof uit deel 2, les 19.
Beginsituatie
- De leerlingen kennen beschrijvend, opsommend, …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Hacken: Begrijpend lezen
In deze BookWidgets lees je het artikel Mechelaar (27) krijgt 3 jaar cel voor hacken American Airlines en vul je daarna enkele vragen in over deze tekst.
Interactieve oefening (7)Leerkracht, ICT-coördinator -
Evras: Actualiteitsopdracht
Begrijpend lezen bij een actueel artikel over Evras.
De leerlingen krijgen een artikel te zien van VRT over de misverstanden rond Evras en moeten hier vragen over oplossen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Herhalingsoefeningen Nederlands 1: Vakantietaak
Deze webquest omvat oefeningen bij het boek Gips van Anna Woltz. De oefeningen kunnen gebruikt worden als herhalingsoefeningen voor het vak Nederlands op het einde van het eerste middelbaar.
De oefeningen werden opgedeeld per hoofdstuk. Er …
Interactieve oefeningLeerkracht