16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
The Luther brand: Book
The publishing house Atlas Contact (Olympus) presents its third edition of Frits van der Waas excellent Dutch translation (first edition: 2016; second edition: 2017) of Andrew Pettegree's valuable English-language book Brand Luther (2015).
The …
Translated by
Tangible materialTeacher -
A New World in 100 Days: Book
As the author of this book A New World in 100 Days , Vera spent the past three years touring schools, open and closed institutions, the most diverse families and communities, asking hundreds of young people the same question: What would the …
Translated by
Tangible materialOther function -
Amai!: Card game artificial intelligence
Be the first to try to build a smart AI solution such as a smart refrigerator, a nutrition coach or a waste sorting aid. You do that by collecting the right cards. And make sure your system doesn't crash!
The game is simple with simple rules and is …
Translated by
Tangible material -
Braille alphabet
Introduce your students to braille with the braille alphabets from Listening Point Library. There is a nice assignment on the front of the Braille alphabets. Can you and your students decipher what it says?
Translated by
Tangible material -
Say it with an animal: Card game based on the Axen Rose
Do you want to discuss behavior? Do you want to use the Axenroos for this? Then this beastly original card game is for you!
The social colloquial language in a group certainly deserves our attention. Ferdinand Cuvelier's Axen Rose gives a simple …
Translated by
Tangible material -
Live! Red: Workbook on connecting communication
The Live! is based on Connecting Communication. Students learn to communicate in a conscious, respectful manner.
TARGETS
The workbook inspires students to:- make conscious choices
- take good care of themselves and friends vrienden
- feel good in their …
Translated by
Tangible material (3) -
Is that WEIRD?: Board game about mental wellbeing, disability and diversity
Mental vulnerability and limitations are themes that are not easy to discuss and can be stigmatized. The stubborn board game Is that WEIRD? helps break through these barriers. Children are stimulated by the game to engage in conversation, so that …
Translated by
Tangible material (3) -
Children's rights: Workbooks
We offer three workbooks, which approach law, laws and rules in a social context and which many young people will identify with. The workbooks come with a manual that offers inspiration to the supervising teacher. You can adapt the material to the …
Translated by
Tangible material (13)Teacher, Administrative staff -
Code names: Expansion Belgium
With the permission of the publishers, Level21 has made expansion decks of two hundred words. You can use this theme set with the original game to invest extra in knowledge and vocabulary related to Belgium:
- motorways;
- waterways and rivers; …
Translated by
Tangible material (6) -
't Zitemzo... your rights, your life: Brochure
Brochure on youth rights with testimonies, information and tips about, among other things, the right to privacy, the right to health, education, assistance and the right to your own opinion.
Translated by
Tangible material (19) -
Okay?!: Game sexual harassment
Through the game Okay?! make the theme of sexual transgressive behavior a subject of discussion among young people.
- Discuss drawings of sexual situations based on six criteria.
- Pay attention to what you feel and think about it. What is an appropriate …
Translated by
Tangible material (8)