16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Multilingualism and language disorders
This website is intended as a tool for anyone who works with multilingual children who are suspected of having a language development disorder. The website contains information on more than 75 languages. Differences with Dutch, information about …
Translated by
WebsiteNewTeacher, Learning mentor, … -
Summer holidays: Reading bingo
Template with two reading bingos so that both students who enjoy reading and students who are less motivated can still complete a card.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Vocabulary: Overview
Overview that students can use to name the words in a sentence.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Pronouns: Overview
Overview of personal, possessive, reflexive, demonstrative, reciprocal, indefinite and interrogative pronouns.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Simple and compound sentences: Overview
Overview of the construction of simple and compound sentences.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Word Signs: Overview - Campus Nederlands 2
Overview of the word signs:
- accent marks,
- loanwords,
- apostrophe,
- abbreviations,
- ...
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Verb spelling: Overview
An overview (on one sheet) of verb spelling in ott, ovt and vtt.
You can use this as a summary or as an aid card for language-weak students.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
The Olympic Games: Learning Path
Learning path with various assignments about the Olympic Games in Paris.
- Text with questions about the Olympic Games in classical antiquity.
- Text with questions about the origins of the modern Olympic Games.
- Matching exercise 1: match the names of …
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
Course material overview: Mind map
This mind map was made for students of 1A. This serves as an overview of all the terms surrounding texts that they have learned during the year.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Positional verbs
Students complete the sentences with an appropriate position verb (hang, lie, sit, lay or put).
As students complete the exercise, they try to figure out the difference between an active and passive position verb.
Translated by
Downloadable resource (3)NewTeacher -
School language words: Fill in the blanks - Campus Nederlands 2
In this fill-in exercise, the school language words from lesson 30 are discussed.
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
School language words: Fill in the blanks - Campus Nederlands 1
In this fill-in exercise, the school language words from lesson 30 are discussed.
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher