16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
An educator's perspective on AI in the arts
Is AI taking away the artist's job or is it just enriching the job by generating greater creativity? This video captures an educator's perspective on AI in art summary with a conclusion to discussion.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
What is an isomo cutter?
A foam cutter is an electrical device that is used to cut shapes from polystyrene foam (styrofoam or Isomo) manually or computer-controlled. A small amount of polystyrene foam melts away through a fine filament. This looks like you are cutting the …
Translated by
Website -
The sewing machine: Practical assignment
A sewing machine uses a mechanical technique to sew or decorate fabrics together. Unlike sewing by hand, the sewing machine uses two strands of thread, the upper thread and the bobbin thread. The upper thread runs from the thread spool to the …
Translated by
Website -
Online learning platform: Digital embroidery
Embroidery is making decorations with needle and thread on textile, leather or other surfaces. Digital embroidery is done with a computer-controlled embroidery machine that reads a stitch file via a software program and embroiders with an upper …
Translated by
Website -
Braided lamp
In this assignment, your students will create a pyramid-shaped structure using rope, zip ties, and parts cut with a laser cutter. You can turn the construction into an atmospheric lamp using a battery and LED.
Translated by
Downloadable resource -
Heritage: Audiovisual material for secondary education
Do you want to get started with audiovisual material for heritage lessons? On Archive for education you will find inspiration about heritage and STEM, heritage and Dutch, heritage and citizenship, heritage and historical awareness, …
Translated by
Video -
AI in art: STEM project
Can we make art with artificial intelligence? Students from the second and third grade (secondary education) are creative with AI and reflect on the result. Is this art? They also discover how AI can protect our cultural heritage.
Translated by
Website -
Magical play of lights - Vuile vingers
The days are getting shorter and colder and we want to make it cozy. This assignment does not only work well indoors, outside in the dark it becomes so exciting and cozy!
A magical creative activity that is not only fun to do, children also learn …
Translated by
Article (13) -
Autodesk: Tinkercad
Tinkercad is a free and user-friendly tool for 3D design, electronics and coding.
You can use this tool in your Google Classroom environment.
Translated by
App or software (3)Teacher, ICT co-ordinator