16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
De week van Karrewiet 22.01-26.01.2024: Quiz
BookWidgets over De week van Karrewiet (22/01-26/01) met quizvragen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
De Week van Karrewiet: Vragenlijst week van 17 november 2023
Je lost quizvragen op bij De Week van Karrewiet (uitzending van 18 november 2023).
Interactieve oefeningLeerkracht -
Werkwoorden vervoegen in de tegenwoordige en verleden tijd
In deze prent zitten zes opdrachten verstopt.
Je lost o.a. volgende oefeningen op:
- het onderwerp aanduiden in zinnen;
- werkwoorden vervoegen in de tegenwoordige tijd;
- werkwoorden vervoegen in de verleden tijd;
- voltooid deelwoord invullen.
Interactieve oefening (6)Leerkracht -
Dierengeluiden: Woordenschat
In deze BookWidgets horen je leerlingen verschillende dierengeluiden. Bij elk geluidsfragment kiezen ze de juiste benaming van het dierengeluid. De woordenschat van je leerlingen wordt uitgebreid met knorren, blaten, balken ...
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Groenten: Woordenschatoefening
Met deze flashkaarten en oefensets met afbeeldingen en benamingen oefen je de meest voorkomende groenten in België.
Interactieve oefening (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Fruitsoorten: Woordenschatoefening
Dit is een Quizlet over fruit met afbeeldingen, Ook moeilijkere namen zitten erbij.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Hoe lang blijft een coronavirus ergens op zitten?: Video met vragen
Deze interactieve oefeningen starten met een korte video van Universiteit van Vlaanderen (met Marc Van Ranst). In de daaropvolgende meerkeuzeoefeningen, sleepoefening en open vragen beantwoord je vragen over het voorkomen van contactbesmettingen.
Interactieve oefening (8)Organisatie, firma, vzw -
Oefenen met i en ie
Maak deze Quizlet over woorden met i of ie.
Interactieve oefening (7)Leerkracht -
Oefenen met ui
Maak deze Quizlet over de tweeklank ui.
Interactieve oefening (7)Leerkracht