16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Dutch language stimulation outside school: Inspiration guide
Children and young people who strengthen their Dutch outside of school increase their chances in society. We can use the relaxing and creative potential of language in care and leisure activities. By using Dutch in different contexts and …
Translated by
ArticleNew -
Lesson in Reading: Inspiration guide for effective reading education in preschool, primary and secondary education
This guide contains 16 inspiration cards, each starting from a key question about reading and reading education. Each question is answered on the basis of recent scientific research, supplemented with practical tips and concrete examples.
Translated by
Article (3) -
Get started with textless picture books and talking boards for all ages
Textless picture books and discussion boards are tools to stimulate language development and multilingualism. This applies to both language learners with Dutch as their home language (NT1) and to language learners for whom Dutch is the second …
Translated by
Article (5)Teacher -
Falling reading level? Scan your approach on four levels
Year after year, Flemish pupils read less well. Reading motivation is also on the back burner. Teachers don't give up. But also know: you cannot solve this alone. Jona Hebbrecht (Odisee) explains how you can map out your approach with the Reading …
Translated by
Article -
As a school, do you opt for a classroom or school library?
As a school, do you opt for a classroom or school library? While one school sets up a school library, another opts for classroom libraries. Other schools use a combination. What is the best choice now?
Translated by
Article -
Building blocks for effective language programmes: Practical guide for language support in nursery, primary and secondary education
The manual is a practical guideline for researching language integration processes. It provides a practical guide to language support.
This guide describes six building blocks that help you stimulate language development and support students …
Translated by
Article (18) -
COSMO: Virtual reality and augmented reality
COSMO is a research project involving companies from the manufacturing industry, research groups and secondary schools.
Translated by
ArticleTeacher -
Learn language: Review of book
"A book that absolutely must be read not only by school teams, but also by policymakers."
Lieven Coppens writes an honest review about that book by Koen Jaspaert and Carolien Frijns about how language development works, how our image of …
Translated by
ArticleOther -
Let your students taste culture during corona
Let children and young people admire collections and the wide range of performing arts from behind their screens. Cultural institutions pull out all the stops to bring their offerings indoors.
Translated by
Article