16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Translanguaging in groepswerk
Korte videoreportage over hoe je je leerlingen kan toelaten hun thuistaal in te zetten tijdens het groepswerk.
VideoNieuwPedagogisch begeleider -
12 points to … Israël?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over Eurovisie. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je les op …
VideoNieuw -
Thuis in Erfgoed: Audiovisueel materiaal
FARO maakte in kader van Erfgoeddag 2024 een audiovisuele collectie aan rond het jaarthema Thuis op Het Archief voor Onderwijs. Hierin bekijken we in zes delen hoe een thuisgevoel vorm krijgt: in de wijk, in taal en in verschillende …
Video -
Gaan we straks allemaal naar het leger?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over legerdienst. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je les …
Video -
Griekse en Romeinse goden: Uitlegvideo
Video waarin de belangrijkste Griekse en Romeinse goden uit de mythologie visueel voorgesteld worden.
VideoLeerkracht -
Wie was Aleksej Navalny?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over Aleksej Navalny. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je …
Video -
Timoe van Paul Kustermans: Uitlegvideo
In deze video zijn fragmenten uit het boek Timoe en primaire bronnen gebruikt om de visie van de Egyptenaren op het leven na de dood te visualiseren. Dit fragment wordt puur voor educatieve doeleinden gebruikt. Tijdens het voorlezen van een fragment …
VideoLeerkracht -
Israël en Palestina: Ontstaan conflict
Tijdens recente belangrijke islamitische, joodse en christelijke feestdagen laaiden de spanningen opnieuw op tussen Israël en Palestina. Hoe is het conflict ooit ontstaan? Midden-oosten deskundige Maurits Berger, Universiteit Leiden neemt je …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Spanningen tussen Israël en de Palestijnen
Om de actuele gebeurtenissen in Israël goed te kunnen begrijpen, is het voor leerlingen belangrijk om kennis te hebben van het ontstaan van het conflict. Deze video zoomt in op het ontstaan van de spanningen tussen Israël en de …
VideoLeerkracht -
Conflict Israël-Gaza: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over Israël en Gaza. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om …
Video -
Petra, hoofdstad van Nabateeërs
Een video over de beroemde stad Petra in Jordanië. In de Oudheid was het de hoofdstad van het Arabische volk de Nabateeërs. De stad was ook het knooppunt van handelsroutes op het Arabisch schiereiland en is tegenwoordig de belangrijkste …
VideoLeerkracht -
De positie van de kunstenaar en opdrachtgever: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over kunstenaars en hun opdrachtgevers, samen met meer context en concrete lestips.
Deze collectie gaat dieper in op de gewijzigde positie van de kunstenaar en de rol van de opdrachtgevers. …
Video