16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Stereotypes, prejudices and discrimination
This animation video explains stereotypes and prejudices in a colored society. Attention is also paid to discrimination as a result of stereotypes and prejudices.
Translated by
Video (7)Student (teacher training) -
Francis of Assisi and the Wolf
An animation film about the Franciscus of Assisi and the wolf of Gubbio, made by Museum DE MINDERE. An ideal learning tool to get started around World Animal Day.
Translated by
Video (12) -
Culture in the Mirror, (class) conflicts: Audiovisual teaching material
In this collection you will find image and sound fragments about (class) conflicts, together with more context and concrete lesson tips. These image fragments can be used in a cross-curricular project on class atmosphere, class conflicts and …
Translated by
Video -
Francis of Assisi's meeting with the sultan
With museum DE MINDERE made an animation film about the meeting of Francis of Assisi with sultan Al-kamil. Pope Francis is following in the footsteps of Francis. Not only did he take his name, but he also recently made a historic trip to Iraq. …
Translated by
Video (6) -
Together on the road: The path of the patient (film Damien Foundation)
Damien Foundation showed children in Belgium how difficult it can be for some to recover from a disease. There are children who live too far from the doctor and others who, for example, are given the wrong medicines. Walk the path of the patient …
Translated by
Video -
Lucky Triangle: Animation video
In this video you will learn more about the 3 building blocks of happiness and the guiding questions that will help you build on your happiness:
- be yourself,
- be well surrounded,
- feel good.
Translated by
Video (8)