16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Horizontal bar: Evaluation class
Evaluation for the gymnastics class due to basic exercises at the horizontal bar.
Initial situation: the students have taken three lessons in building this part.
This evaluation was made with the AdditioApp. With this you can directly click on …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Herenbrug: Evaluation class
Evaluation for gymnastics in connection with the men's bridge, progress in stretch support (.
Initial situation: the students have taken three lessons in building this part.
This evaluation was made with the AdditioApp. With this you can …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Forward role: Evaluation class
Evaluation for gymnastics, the forward role.
Initial situation: the students have taken three lessons in building this part.
This evaluation was made with the AdditioApp. With this you can directly click on your smartphone or tablet how the …
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Backward role: Evaluation class
Evaluation for gymnastics, the backward role.
Made this evaluation with the AdditioApp. With this I can directly click on my smartphone or tablet how the students score for certain movement characteristics, without having to do any further …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Swimming to Africa: Game format
Swimming to Africa contains a number of water games to playfully address the theme of water. The games and a selection of photos make the students reflect on the water problem. Young people think in a different way about the water problem in the …
Translated by
Downloadable resource (7)