16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Zwammen: Cursus
Deze cursus over zwammen laat je leerlingen kennismaken met het toepassingen, levenscyclus en de opbouw van zwammen. Naast een theoretische uitleg omvat dit leermiddel ook twee leerlingproeven, waarbij je studenten sporenafdrukken maken en de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Snijsjabloon voor pinguïn: STL-file
Deze stl-file print een sjabloon waarmee men afbeeldingen op een karton (bij voorkeur <2mm dikte) kan overbrengen.
Indien deze vormen dan uitgeknipt, gestapeld en vastgelijmd worden bekomt men (met enige verbeelding) een pinguïn in …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Collage: De regels van een goede compositie
Hoe maak je nu een mooie collage? Dat hangt vooral af van de compositie van je elementen op je collage. Een goede compositie is namelijk de kunst om elementen van een kunstwerk of design te organiseren in één harmonieus en aangenaam …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Dobbelsteen: STEM-project
Leerlingen maken een papieren dobbelsteen. Vervolgens worden ze stap voor stap begeleid tot het uittekenen, boren en schuren van een houten dobbelsteen. Nadien programmeren ze een Micro:bit tot een dobbelsteen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Wat is geluid?: STEM-project
STEM-project over de basiskenmerken van geluid.
- Geluid zijn trillingen
- Middenstof
- Instrument maken met een Makey Makey.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Kunststoffen: Bundel met oefeningen en proeven
In dit lespakket onderzoeken leerlingen de mogelijkheid om een spaarpot van kunststof te maken. De specifieke eisen van een spaarpot en de geschiktheid van kunststof als materiaal worden besproken. Er wordt dieper ingegaan op de drie grote …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Student (lerarenopleiding)