16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Micro:bit for teachers: Exercises and course
An introductory course to familiarize teachers with the micro:bit, a compact and easy-to-use programmable computer. During this course, participants will learn the basics of programming, experiment with input and output functions of the micro:bit, …
Translated by
Downloadable resource (6)ICT co-ordinator, System administrator -
Privacy proof: Step-by-step plan for online escape room
You can use these documents as a step-by-step plan for the online escape room Privacy proof of iToolBox. Because two lessons are needed to make this escape room, you can use these fill-in pages so as not to lose answers you've found before.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Be smart: Step-by-step plan for online escape room
This contribution contains files that can serve as guidance when following the escape room Be Smart from ITOOLBOX.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Character Dictation: Special keys, characters and symbols
Assignment in which students have to draw the special keys of the keyboard, special characters, symbols and well-known logos of technology companies on a sheet.
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Making a video with the Clips app: Step-by-step plan
Clips is an app that allows you to make fun videos. On the one hand, it has very simple controls and on the other hand, it has amazing effects that you can add to your video. You can film directly in the app and/or use pre-recorded images. You can …
Translated by
Downloadable resource (25)Teacher, ICT co-ordinator -
Chocolate Museum: Lookup
A search on the website of the chocolate museum in Antwerp.
Pupils practice searching reading and efficiently looking up information on the internet.
Translated by
Downloadable resource (42)Teacher -
Inserting Symbols in MS Word
On this worksheet you will find three exercises to practice inserting symbols in a text.
Translated by
Downloadable resource (28)Teacher, ICT co-ordinator, … -
iMotion: Make a stop-motion video
This step-by-step plan explains the use of iMotion.
Translated by
Downloadable resource (16)Teacher -
A good presentation: Checklist
Through this checklist, students can find out if they have made a good presentation (PowerPoint, Google Presentation, ...).
Translated by
Downloadable resource (127)Teacher -
Information literacy: Search plan
The information skills search plan is a step-by-step plan to support students in an assignment to look up information.
This research starts broadly, but then focuses mainly on digital sources. At each step, the student can indicate how smoothly it …
Translated by
Downloadable resource (20)