16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Towards a growth-oriented learning mindset: Book review
Towards a growth-oriented learning mentality by Sandra van Aalderen is an inspiring book that offers teachers, mentors, school leaders and other education professionals concrete tools to promote a growth-oriented mindset in education. This book …
Translated by
ArticleNewOther -
Aids for dyslexia
What is dyslexia, what are the symptoms and which dyslexia aids are helpful for children and, by extension, adults? Are there also books that can support children in making their diagnosis? In the article Ilse Verhoeven tries to answer this
Translated by
Article (3)NewOther -
Awel: What do young people talk about with an anonymous listening line?
Press release about Awel's annual research, which identifies what is going on in children and young people based on anonymized conversation reports.
Translated by
ArticleNew -
The Roman numerals in a row with mnemonics
In this article you will find mnemonics for memorizing Roman numerals.
Translated by
ArticleNew -
Foreign-speaking parents: Sidekick Solutions
'I experience a barrier towards non-Dutch speaking parents of my students. How can I close the gap without being pushy?'
Read the answer in the article.
Translated by
ArticleNew -
Dutch language stimulation outside school: Inspiration guide
Children and young people who strengthen their Dutch outside of school increase their chances in society. We can use the relaxing and creative potential of language in care and leisure activities. By using Dutch in different contexts and …
Translated by
ArticleNew -
Emailing and Email Etiquette: Course
Course on how to correctly compose and send e-mail where students must take into account the guidelines of netiquette. The most important guidelines can be found on a poster that you can hang up in the classroom.
The following objectives are covered …
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher, ICT co-ordinator -
Dealing with misleading information in a media-wise manner: Group task
A guideline for students to successfully complete a group assignment on misleading information. The students investigate a form of disinformation in groups.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
Explore OctoStudio: All kinds of ideas
Here is a collection of ideas for creating and coding using OctoStudio. Discover different ways to combine code with everyday materials as tools. Some are full-fledged projects, others are little sparks to spark your own coding creativity.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
Micro:bit: Work Bundle
The Micro:bit is a fantastic educational tool, specially designed to teach children the basics of programming in an interactive and engaging way. With a series of nine varied projects, this Micro:bit work bundle provides a practical and engaging …
Translated by
Downloadable resource (17)Teacher -
Programming in Scratch: Assignments
In this contribution you will find various bundles with which you can let your students design games in Scratch. Each bundle is a step-by-step plan with screenshots. The assignments are:
- platformer creation;
- Making a Pong game;
- cookie clicker; …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Audiovisual teaching material elections 2024
On this page we collect a range of audiovisual teaching materials from The Archives for Education with which you can guide your classes through the festival of democracy. It is regularly updated in the run-up to the elections.
We are happy to …
Translated by
ArticleNew