16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Strengthening the Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK module for student teachers and teachers
Project General Subjects (PAV) is a complex subject to teach. It is an integrated course that combines content from the following diverse disciplines:
- Dutch,
- math,
- natural sciences including STEM,
- citizenship,
- historical and spatial awareness. …
Translated by
Downloadable resource -
Games in the classroom: Guidelines for successful learning goals
The Games in the Classroom handbook is intended as a guideline for teachers who want to incorporate video games into their lessons. You will find the background knowledge you need to use video games as educational tools. There are also many …
Translated by
Downloadable resource -
Learning Network STEM Effect: Tools and STEM projects
On this page, primary and secondary education teachers can find didactic instruments to design a STEM activity. The website also contains teaching materials for science, technology and STEM in primary and secondary education.
Translated by
Downloadable resource -
Working with Canva: Guide and tips
With these practice sheets you can get started with Canva yourself. I've added my favorite fonts and search terms. Good luck designing your magazines.
Translated by
Downloadable resource (19)Teacher -
Guide to a school alcohol and drug policy
What is the best way for a school to deal with alcohol, illegal drugs, stimulants, psychoactive medication, gambling and problematic gaming? A School Drug Policy (DOS) offers the answer. This guide provides tools for drawing up a drug policy …
Translated by
Downloadable resource -
Guidelines for developing acceleration policy in secondary education
From 1 September 2022, Flemish schools will have more options to accelerate students in secondary education. This raises questions about guidelines and agreements.
Annual acceleration is one of many forms of acceleration and is perhaps the most …
Translated by
Downloadable resource -
Start to Sprint: Basic Features SprintPlus 3
The most important functionalities of SprintPlus 3 (Windows) are briefly explained and visually supported in this booklet.
Translated by
Downloadable resource (11) -
Digital learning in the pandemic: Handbook best practices
During the 2020–2021 academic year, the global pandemic gave the Europeana community of educators the opportunity to become more relevant in their work of integrating digital culture in learning practices and to grow even further. Events …
Downloadable resource -
Meaning-oriented reflection with an effect on action: Guidance and exercises
Various curricula contain curriculum objectives related to reflecting on one's own actions. Many teachers will agree that these are valuable curriculum goals. At the same time, they pose a challenge, both to achieve these among the students, …
Translated by
Downloadable resource (81)Teacher -
Game.Learn.Grow: Getting Started with Games in the Classroom Tutorial
The use of digital games in the classroom increases the motivation, engagement and productivity of your students. Yet few games are used in the Flemish classes. It is therefore not always such a simple task to integrate games into your lessons. On …
Translated by
Downloadable resource (13)Teacher -
Didactics for integrated STEM education: Characteristics and learning objectives
Vision text on STEM education, with the following emphasis:
- Need for integrated STEM education
- Target audience
- Learning objectives of integrated STEM education
- Features of Integrated STEM Education
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher