16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Using generative AI safely and responsibly: Toolkit for the classroom
This toolkit, developed by Microsoft, is designed for teachers who teach students aged 13 to 15. It aims to introduce generative AI in an accessible way and build awareness among young people by illustrating the risks to safety and mental …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher, Other -
LeerID Student Desk: Manual for students
On this page you will find the manual with which students can get started with the LeerID Student Desk. The LeerID Student Desk is the student section of LeerID. Here students can log in to manage their account themselves, for example to change …
Translated by
Downloadable resource -
LeerID School Desk: Technical support for administrator
On this page you will find the manuals and information you need as a LeerID administrator to work with LeerID:
- How do you create LeerID accounts and how do you manage them afterwards?
- How can you make applications visible to your students in …
Translated by
Downloadable resource -
Working with Microsoft: Overview of ICT tools
This document is a collection of one-pagers with a clear and simple overview of how to use Microsoft tools and how to use them in class.
These items are discussed:
- dictate;
- Immersive Reader;
- Editor;
- Microsoft Forms;
- Reading Progress;
- Math Solver; …
Translated by
Downloadable resource (9) -
Sign up in two steps at Smartschool: Presentation
In the run-up to the mandatory 'two-step registration' within SmartSchool, this presentation was drawn up to familiarize colleagues with the various options. In turn, they can share this information with the students.
Translated by
Downloadable resource (4)ICT co-ordinator, System administrator -
Register in two steps at Smartschool: Manual
This document explains how to set up the registration for your account at Smartschool in two steps.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher, ICT co-ordinator -
Part IT point at school: Guide for organizers
Not every student has a computer or a stable internet connection at home. Children from vulnerable families in particular experience problems with this and risk falling behind in their learning. Fortunately, as a school you can do something about …
Translated by
Downloadable resource -
Operating Systems: Course
In this course all facets of an operating system for the PC are explained in detail. The reader is introduced to the understanding, examines the tasks of an operating system, learns what kernels are and applies this theoretical background …
Translated by
Downloadable resource (4)Other