16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Arithmetic language: Mathematics aid cards
Sheets with arithmetic language for the four operations.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Personal and possessive pronouns: Wall plate
Sample poster visualizing the use of pronouns.
Translated by
Downloadable resource (4)Learning mentor -
Conversation in the store
These dialogues help NT2 (1.2 extended) students to practice various situations in the store.
In the document you will find the following dialogs:
- At the register;
- finding products in a new store;
- placing an order at the baker or butcher.
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher -
Words with aa, ee, ie, oo, uu, au, ei, eu, ij, ou: Talking plates
On the basis of these talking pictures, students practice the pronunciation of the different vowels. Each talking picture shows images of words with a certain vowel.
Translated by
Downloadable resource (9)Learning mentor -
How to make a diminutive: Scheme
This diagram explains how you can make a diminutive of words. We start with the last sound/vowel of a word in order to arrive at a correct diminutive.
Translated by
Downloadable resource (46)Teacher -
Presents, Perfectum and Future: Posters
These Tough Vikings posters also cook pasta! are a playful and light-hearted way of repeating and interpreting the perfect, present and future with NT2 students.
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher -
Calepino: Guide to adding words
Calepino is an app to keep a dictionary on your smartphone. The use is very intuitive, but students or course participants sometimes have some difficulty with it the first time. This document is a manual on how to add words.
Translated by
Downloadable resource (6)Organisation, company, NPO -
Verb conjugation in the OTT and OVT: Posters
Two posters: one about the conjugation of verbs in the present tense, and one about the conjugation of weak verbs in the simple past tense.
On the poster about the OVT, a pictogram indicates that verbs with a non-voiced consonant before -en in the …
Translated by
Downloadable resource (62)Teacher -
Nedbox: Manual
This is a guide to the NedBox website. This way your students and course participants can work independently with the site to practice Dutch online.
Translated by
Downloadable resource (14)Teacher -
Question words: Poster
This is a poster with the main question words, each time with a drawing.
- Interrogative pronouns: who, what, what, what for (whose have I left out)
- Adverbs that we use as question words: when, why, where, how, with what and how much.
Translated by
Downloadable resource (116)Teacher -
Declension adjective and adverb: Poster
This poster gives a clear overview of the rules regarding whether or not to add an -e to adjectives or adverbs. My students know the symbols used from the phrase cards, but they should be clear.
Translated by
Downloadable resource (76)Teacher -
Position Verbs: Posters
In Dutch we use to stand, lie, sit and hang to indicate the position of an object (in many other languages only one verb is used for this). To make it visual for my students, I made these posters.
Edit: The poster with 8 position words also lists the …
Translated by
Downloadable resource (76)Teacher