16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Spacecraft AR
Ontdek het zonnestelsel in je eigen klaslokaal met deze educatieve app van NASA's Jet Propulsion Laboratory. Bekijk ruimteverkenners in augmented reality op je mobiele apparaat.
App of softwareNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Reis naar de maan: Augmented reality
Betrek leerlingen bij de les door middel van beweging en fysiek onderzoek.
Gebruik Apollo’s Moon Shot AR om meer te weten te komen over de wetenschappelijke en historische mijlpalen van de Apollo 11-missie via boeiende AR-ervaringen en …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
VOKA Pathology 3D: Anatomie van het menselijk lichaam via AR
Deze applicatie biedt je een 3D-atlas van de menselijke anatomie. Via gedetailleerde beelden krijg je inzicht in de binnen- en buitenkant van verschillende anatomische structuren bij de mens.
Het is mogelijk in- en uit te zoomen op de 3D-modellen, …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Schooldata: Meten, weten en de volgende stap vergeten?
Je krijgt info en praktijkvoorbeelden die horen bij deze verkennende praktijkvraag: wat bevordert en belemmert werken met schooldata?
De interactieve figuur brengt bronnen en vaststellingen die horen bij een recent onderzoeksproject over …
ArtikelLeerkracht -
VR-KUUB: VR-game communicatievaardigheden
VR-KUUB is een vakoverschrijdende VR-game die communicatievaardigheden van leerlingen traint. Een leerling zit in de virtuele omgeving en krijgt opdrachten die niet alleen op te lossen zijn. Mits goede communicatie kunnen de medeleerlingen helpen. …
App of software -
Virtueel museum van Vlaanderen: Website
Erfgoed verbindt je met geschiedenis en cultuur. Gebouwen of de sporen ervan, ambachten, feesten en tradities, kunst- en gebruiksvoorwerpen, manuscripten, documenten, films en foto’s, al het erfgoed dat getuigt van de geschiedenis en cultuur …
App of softwareLeerkracht -
Sociale rechtvaadigheid
Artikel waarin je meer informatie krijgt over de werkvorm pedagogy of discomfort.
ArtikelLeerkracht -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
De VAD-leerlingenbevraging
De leerlingenbevraging onderzoekt op schoolniveau en op Vlaams niveau het middelengebruik (tabak, alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen) binnen de leefwereld van jongeren.
Met een deelname aan de VAD-leerlingenbevraging …
Artikel -
VR Plant Journey: Ontdek de plant van binnenuit
In dit virtual reality-avontuur verken je de innerlijke werking van een koolzaadplant van wortel tot bloem. Wat heeft koolzaad nodig om optimaal te gedijen? Leer over de processen in plantencellen, help ze spelenderwijs groeien en wordt …
App of softwareLeerkracht