16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Verbs: Models
This is an exercise on five models of regular verbs and also some irregular verbs. Students must indicate which model the verb follows. The exercise ties in with the learning material after Chapter 5.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
The passive indicative perfect: Learning path - Pegasus novus 2
Differentiated learning path for 3.3 The passive indicative perfect after a lesson about the discovery of this form, mood and tense.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Le petit Nicolas: Webquest
Webquest with many exercises to practice reading and listening skills. The Webquest is about the various editions of Le Petit Nicolas: the booklet, the two films and the animation series on YouTube.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Le Petit Poulet: Reading assignment
Processing questions to Le Petit Poulet 's story from The Fable Cottage . The students can read the story themselves or listen to it via the video.
Translated by
Interactive exercise (3)Teacher -
Atoms and Molecules: Exercises
With the help of an applet, your students gain insight into the structure of molecules. They count the number of atoms and molecules and in this way get to know the meaning of these terms well. Then they draw the molecular model.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Digestion: Key
This interactive exercise covers the following topics of the digestive system:
- difference between nutrient and foodstuff,
- exercises on the nutritional table,
- functions of nutrients,
- organs.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
8 Rue de l'humanité: Assignment to the film
Processing assignment that you can have made after watching the movie 8 Rue de l'humanité. The film is set in an apartment building in Paris during the pandemic where residents have to adjust to their new lives and to each other.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Prepositions: Learning path - Mythoi
Learning path according to the OVUR method to apply and practice the prepositions from 4.3 and 4.4.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Climatic chart: Interpretation
In this exercise, the parts of the climatogram are first discussed and then you practice them by indicating the correct parts.
Translated by
Interactive exercise (6)Teacher