16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Codefestival 2023: Aftermovie
Op maandag 9 oktober organiseerde het Kenniscentrum een nieuwe editie van het Codefestival. Het was opnieuw een dag vol boeiende sprekers en leerrijke workshops voor leraren én leerlingen. Het Codefestival komt tot stand in samenwerking met …
Video -
Het Europees Referentiekader voor de Talen: Wat is het?
Bekijk de animatie over het ERK om snel een overzicht te krijgen van de structuur en de inhoud van het ERK.
Het Europees Referentiekader voor de Talen (ERK) koppelt de taalvaardigheid in een vreemde taal aan zes beheersingsniveaus, oplopend van A1, A2 …
VideoLeerkracht -
De LeertASS: Methode voor leren leren met autisme
Autisme heeft een grote impact op leren en leven. De LeertASS biedt een aangepaste methode om de jongere te coachen naar efficiënt leren.
Tijdens deze opgenomen webinar krijg je antwoord op volgende vragen:
- Welke impact heeft autisme op …
Video (3) -
dynamoPROJECT: Praktijkvoorbeeld
In dit filmpje worden drie praktijkvoorbeelden getoond met getuigenissen van leerkrachten, leerlingen en experts over de meerwaarde om via dynamoPROJECT met een kunstenaar aan de slag te gaan in de klas. De mogelijkheden zijn eindeloos: Schakel …
Video -
VTI Roeselare zet in op virtual reality vanaf de eerste graad
Leerlingen gaan zelf aan de slag om een VR-bril te bouwen. Daarna programmeren ze hun eigen omgeving via de laptop. Wanneer ze dit klaar hebben, kunnen ze alles bekijken via hun eigen gemaakte VR-bril.
VideoLeerkracht -
Game.Learn.Grow: Videotutorial aan de slag met games in de klas
Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Toch worden er weinig games gebruikt in de Vlaamse klassen. Het is dan ook niet altijd zo’n eenvoudige opdracht om games in …
VideoLeerkracht -
Virtual Reality in TA Keerbergen
Een goed praktijkvoorbeeld van TA Keerbergen waar meerdere leerlingen tegelijk kunnen werken in Virtual Reality. Meer informatie in het filmpje rond de aanpak en de voordelen van hun werkwijze.
VideoLeerkracht -
Sketchnoting: Tekenen met mindmaps en visuals
Sketchnoting helpt leerlingen om beter te onthouden. Sketchnoting, ook wel visueel notetaking genoemd, is het creatieve en grafische proces waarmee een individu zijn gedachten kan vastleggen met behulp van illustraties, symbolen, structuren en …
VideoLeerkracht, Administratief personeel, … -
Motivating students to speak in online learning: Webinar recording
Opname van een webinar getiteld Doing the Communicative Approach Online: Motivating students to speak.
As more and more of us move our language teaching online, we become more aware that virtual classrooms may be useful for teaching discrete …
Video (4)Leerkracht -
Zes vragen over inspirerend burgerschap
'Burgerschap is niet alleen leerlingen wegwijs maken in de wereld zoals die vandaag is, maar hen ook in staat stellen om in te grijpen op die samenleving; om de samenleving zoals die nog niet is te verbeelden. Dat mag niet bij mooie woorden …
Video -
Meedoen met Operatie Proper
Operatie Proper is een beloningssysteem waarbij scholen en jeugdverenigingen een duwtje in de rug krijgen om zwerfvuil duurzaam aan te pakken. Hoe? Door samen een actieplan op te stellen, ondersteuning te bieden (o.a. opruimmateriaal, …
Video -
Fake news herkennen? Niet zo simpel als je denkt!
Sociale media zijn voor veel jongeren hun belangrijkste informatiebron geworden. Maar tegelijk circuleert er heel wat fake nieuws op deze platformen. Hoog tijd om jongeren beter te wapenen om fake news te herkennen en doorprikken!
Deze video …
Video (3)