16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
I'll Stay Standing: Board game about new authority
The board game 'k Stay Stand' is an educational tool that was created with the aim of familiarizing young people, parents, teachers and care providers with the principles of new authority. This approach emphasizes an innovative attitude …
Translated by
Tangible materialOther function -
Cuisine Mundial: Cookbook for those learning Dutch
A cookbook in simple Dutch. Whoever learns Dutch is helped with photos of all ingredients and supplies and an extra glossary.
Translated by
Tangible material (4) -
Who's Taking Care of Me Now?: Book
This book describes a young child's feeling of fear and powerlessness. It describes the major impact that alcohol addiction and bullying behavior can have on a person and those around them.
Translated by
Tangible materialOther function -
Artonaut: Experience exhibitions more intensely
The Artonaut is a set of cards by and for Space Travelers full of stimulating assignments to experience museums even more intensely. Stray from prescribed paths, wander through meanings and stumble over details.
Because art is for everyone! Everyone …
Translated by
Tangible material (5)Teacher -
To learn. How? Like this!: Finding a good study method
The Toolbox Learning.How? Like this! contains 55 cards packed with tips and insights to find an appropriate study method and to take learning into your own hands.
Translated by
Tangible material (3)Teacher -
De Jazzboom: Book about jazz
The subtitle of De Jazzboom speaks of a century of growth and pruning of jazz.
So, yet another book on jazz history? More like a voyage of discovery and yes, of course there is music in it!The Jazzboom gives you narrative insight, so that you can …
Translated by
Tangible materialOther -
Football dictionary
Many parents enroll their child in a Dutch-speaking sports club on the advice of the school. This way, the child can also practice Dutch outside of school. The football club offers a lot of spontaneous practice opportunities.
Vzw 'de Rand' wants to …
Translated by
Tangible material -
Communicative language teaching in practice
How do I best approach my language lessons?
Many teachers of modern foreign languages and NT2 ask themselves this question every day. Teaching is therefore a complex assignment with a range of possible approaches. Differentiate, motivate and evaluate …
Translated by
Tangible material -
Foreign language education, from research to practice
Anyone who teaches German, English, French, Spanish or NT2 will certainly know these questions:
- How does the dynamic between knowledge and skills work? How do you stimulate automation?
- How useful is grammar? How do you determine the right dose …
Translated by
Tangible material -
Icon Dictionaries
Vzw 'de Rand' publishes four pictogram booklets. The booklets contain a number of images with the correct Dutch word underneath. You cannot learn Dutch with the booklets, but they are a nice addition to the Dutch lessons and in many cases they can …
Translated by
Tangible material (23)