16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Meeting and greeting people: Standard phrases
Standard vocabulary and basic phrases related to greeting and introducing people.
The standard sentences have been translated into French.
Translated by
Interactive exercise (5)Teacher -
Vegetables: Vocabulary Exercise
With these flash cards and practice sets with images and names, you can practice the most common vegetables in Belgium.
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher, ICT co-ordinator -
Fruits: Vocabulary Exercise
This is a Quizlet about fruit with pictures, even more difficult names are included.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
The Body Parts: Vocabulary
Flashcards with the vocabulary of the twenty most commonly used body parts.
Translated by
Interactive exercise (7)Teacher -
Vegetables: Vocabulary
Make this exercise with twenty types of vegetables in Dutch with pictures.
Translated by
Interactive exercise (6)Learning mentor -
Thirteen Fruits: Vocabulary
Make this exercise with pictures of thirteen types of fruit in Dutch.
Translated by
Interactive exercise (7)Learning mentor -
Words on -aai, -ooi and -oei: Exercises
This is an exercise with twenty words on -aai, -ooi and -oei.
Translated by
Interactive exerciseLearning mentor -
Practice with a and aa
Make exercises words with a or aa.
Translated by
Interactive exercise (8)Teacher -
Practice with o and oo
Complete the exercise on words with o or oo.
Translated by
Interactive exercise (6)Teacher -
Practice with a or e
With this sequence you can practice words with a or e.
Translated by
Interactive exercise (3)Teacher -
Practice with e and ee
Do the exercise on words with e or ee.
Translated by
Interactive exercise (7)Teacher -
Practice with i and ie
Take this Quizlet about words containing i or ie.
Translated by
Interactive exercise (7)Teacher