Dans in de kijker
Zaterdag 27 april 2024 is het Dag van de Dans! Dit jaar is het de negende editie en is het thema Dans & jong publiek. Daarbij liet de organisatie van Dag van de Dans zich leiden door ambassadrice Carli Gellings, zelf actief als maker en danser in het dans- en theaterveld voor jong publiek.
De ambassadrice van Dag van de Dans aan het woord
'Toen ik dit seizoen gevraagd werd om ambassadeur te zijn voor Dag van de Dans voelde ik me meteen geprikkeld. Het leek me een fijne uitdaging om mijn schouders onder de missie van Dag van de Dans te zetten: Dans meer bekend én bemind maken. Het thema van dit jaar, Dans & jong publiek, ligt me nauw aan het hart. Ik vind het belangrijk dat kinderen en jongeren de kans krijgen om op jonge leeftijd in aanraking te komen met verschillende kunstvormen. Dans als kunstvorm draagt in mijn ogen een enorme rijkdom in zich. Dans en beweging zijn in ons dagelijks leven overal om ons heen; dans heeft de capaciteit om taalbarrières te overstijgen en heeft de kracht om mensen dichter bij elkaar te brengen; dans heeft een enorme overvloed aan diverse stijlen, genres en mengvormen én dans geeft kinderen en jongeren de kans om zichzelf en hun creativiteit te ontdekken en om dit te kunnen meenemen naar hun volwassen leven. Het is een krachtig instrument voor culturele groei, verbinding en expressie van onze volgende generaties. Het jonge publiek is de generatie van morgen. Op mijn manier een klein deel mogen uitmaken van hun ontwikkeling en het vormen van hun blik op de wereld vind ik een hele eer, maar voelt ook als een missie waar ik als danser én als maker onverminderd voor wil
blijven gaan.”
Deze themapagina is opgesteld met inhoud van de website van Dag van de Dans.
Aan de slag in de klas
Ben je benieuwd wat er allemaal al opgeladen is aan leermiddelen rond dans? Neem dan zeker een kijkje in de leermiddelen hieronder. KlasCement groeit en voor dans kunnen we zeker nog een duwtje in de rug gebruiken. Heb jij nog fijne lesideeën die je wil delen, websites, video's ... Deel ze dan zeker met ons via de toevoegknop.
-
Digitization of dance learning lines: Breakdance
Rhythm in physical education classes is often pushed aside. With the dance style breakdance, teachers can stimulate their students to dance more because it is an acrobatic form of dance. Breakdance is very challenging and can be very satisfying …
Translated by
Article -
Planet dances: Art at school
The students dance to music but without being allowed to use their feet, which remain on the floor against each other. The rest of the body is allowed to move.
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Hop the letters musically: Art at school
You make beatbox music from a hopscotch of letters.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Passing on letters: Art at school
The students pass on the first letter of their first name in a circle and thus form a sound composition.
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Sticky Dancing: Art in School
The students dance in pairs to music with a different body part glued together.
Translated by
Downloadable resource (15)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Emotions with the Body: Art at School
The students show the appropriate emotion with their body that they hear in the music played.
Translated by
Downloadable resource (14)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Dancing in the light or the dark?: Art at school
The teacher improvises on the piano or with other music to which the students dance.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator, … -
Dynamic painting: Art at school
A movement exercise in which the children themselves become a dynamic painting that reacts to music.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Listen to music: La noyée by Yann Tiersen
During this lesson, students listen to the song La noyée from the CD Black Session by Yann Tiersen.
Translated by
Downloadable resource (35)Teacher, Learning mentor