16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Building blocks of image: Visual representation
This visual representation of the building blocks of images, made in Canva, can be used to print and, for example, hang up in the classroom.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Why does the artwork fit the term?
The students look for a work of art in online collections that fits the term (e.g. speed, busy, angry). They explain why they think the artwork fits in by analyzing the building blocks.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Smart with money: Money matters made simple
With Smart with Money, your students learn how to handle money better. This gives them more control over their expenses. The practical approach with video fragments and questions increases the resilience of these young people.
The website has reading …
Translated by
Website (5)Teacher, Other -
Snap your money!
On this website you learn how to handle money. You can find out how much you already know about money and learn how to save and how to keep records. And you get tips about borrowing, asking for help and how you can live cheaper.
You will answer …
Translated by
Website (4)Teacher, Other -
Doodle Art: Lesson idea
This is a lesson made about Doodle Art. An attempt has been made to connect with the living environment of the students by citing the young successful Belgian artist Vexx, who is also a YouTuber.
The package contains a lesson plan and an …
Translated by
Downloadable resource (20)Teacher -
WAKOSTA?!: A housekeeping application
A simple app, developed in Belgium. You use this app to record all your expenses on your smartphone. The app is actually intended for people and young people for whom every euro counts, but everyone can use it to benefit from it.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator, …