16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Cleaning up shipwrecks: Infographic
Last year, a team of professional divers removed 8 tons of fishing nets, fishing weights and other marine litter from the sunken shipwreck SS Kilmore.
Inform your students about this problem with the help of this informative search plate.Translated by
Image -
How to tell the date: Schedule
This is a fill-in chart about the formation of dates in English. Some ordinal numbers have not yet been entered. At the bottom, students can write their own birthday following the step-by-step plan above.
Translated by
ImageStudent (teacher training) -
First aid for dental accidents: Info sheet
This information sheet was drawn up by the Flemish Institute for Oral Health and indicates what to do in the event of a broken or displaced (milk) tooth.
Translated by
Image -
Tackle procrastination with the five-minute rule
Do you have a student in your class who often procrastinates?
Then teach him the five minute rule and give him this reminder.Or maybe it's something useful for yourself?
Translated by
Image (22)Teacher, Learning mentor -
8 tips for a trans-friendly school: Poster
This poster helps schools on their way to actively work on a safe environment in which transgender young people feel accepted and, like other students, can develop freely.
Translated by
ImageTeacher, Administrative staff -
Timeline: Overview
Simple time band to use with the new MAVO curriculum.
Colored version will follow later.Translated by
Image (7)Teacher -
Beverage and food: Water footprint price lists
These price lists show you how much water it costs to make certain drinks and meals. Nice to use to raise awareness about the water footprint at school parties, receptions ...
Translated by
Image (5) -
Water Footprint: Infographics
In a few images we provide information about the water footprint in general, the water footprint of clothing, paper, food, snacks and drinks and some tips to reduce your water footprint.
Translated by
Image (20)