16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
I'll Stay Standing: Board game about new authority
The board game 'k Stay Stand' is an educational tool that was created with the aim of familiarizing young people, parents, teachers and care providers with the principles of new authority. This approach emphasizes an innovative attitude …
Translated by
Tangible materialNewOther function -
Repair Escape Game
With the Repair Escape Game, participants are introduced to the circular economy in a playful way. By solving puzzles, analyzing error codes, using the right tools and thinking logically and out-of-the-box, participants can repair a broken speaker.
Translated by
Tangible material -
Crazy about myself junior: Conversation methodology
Conversation methodology with questions and dilemmas to start the conversation about mental health in children and young people in an accessible way.
Did you know that talking can really help? When we share what is going on in our hearts and minds, we …
Translated by
Tangible material -
Flemish kerMOS: Fun environmental fair
With these educational folk games you bring seven environmental themes to your school: water, waste prevention, nature, mobility, energy, climate and greening.
The participants complete these modules. The more agile they are, the more points they …
Translated by
Tangible material -
Finfun games: Game booklet
Game book about safe online payments and banking where you can test your knowledge.
Translated by
Tangible material -
Flemish kerMOS: Environmental fair
With these educational folk games you bring seven environmental themes to your school:
- water,
- waste prevention,
- nature,
- mobility,
- energy,
- climate
- greening.
Translated by
Tangible material -
GrooMix: Educational game
This educational game aims to make children and young people aware of and resilient to phenomena such as online grooming. The game focuses on the (potential) victim perspective: how can you, as a young person, protect yourself against grooming, …
Translated by
Tangible material (3) -
Where are the caterpillars: Climate game
Two great tits are desperate.
Their young cry out for caterpillars.
But those caterpillars appear to have disappeared...A frenzied murder?
A foolish kidnapping?
A terrible disease?Play the game Where are the caterpillars? and find out why. …
Translated by
Tangible material -
Drinks case with sugar play
The drinks case consists of a script and the sugar game. The purpose of
the game is to increase the knowledge and skills to become more aware
choosing healthy drinks. The students check how much sugar is in the drinks.Translated by
Tangible material -
Festivities and rituals: Cluedo
In this Cluedo, no one has been murdered this time, but celebrations and rituals in different philosophies are discussed.
The assignment is simple: the students must collect as many tips as possible to find out which party they have been invited to. …
Translated by
Tangible material -
Common sense, how is the fork on the handle?: Board game
As part of the Stem & Vork project, ILVO developed a board game in collaboration with Odisee Hogeschool and Luca School of Arts.
The aim of the game is to let young people between the ages of 12 and 99 experience what the business life of a farmer …
Translated by
Tangible material -
Biodiversity: Video, lesson plan and game
In this video, the students discover the threats to biodiversity and the associated consequences. Miero the anteater takes the students to Berry, the polar bear, whose habitat is shrinking. Then he goes to the rainforest where the orangutans have …
Translated by
Tangible material (5)