-
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het geheim van de Boekenmoeke
Het geheim van de Boekenmoeke is een coöperatieve activiteit waarbij de leerlingen in vier groepen naar hetzelfde doel toe werken. De workshop is onder andere opgebouwd aan de hand van de vijf didactische sleutels voor begrijpend lezen en …
tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Lezen en laten lezen: Werk efficiënter aan begrijpend lezen
Lezen en laten lezen is een webpagina met fiches en filmpjes die leerkrachten kunnen helpen om op een effectieve manier aan begrijpend lezen te werken. De fiches bundelen concrete tools, tips en tricks rond begrijpend lezen voor leerkrachten …
Artikel (7)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe weet ik of een sinterklaasboek wel oké is?
Zarissa van Cargo Confetti legt in dit blogartikel uit welke sinterklaasboeken oké zijn. Ze hanteert hiervoor de volgende criteria:
- Piet:
- Zijn er zwarte pieten in het verhaal?
- Worden ze zo genoemd of worden ze omgedoopt met een creatieve naam …
ArtikelLeerkracht - Piet:
-
Leesbeleid: Leerlingen aan zet
Als school een krachtig leesbeleid en een motiverende leesomgeving uitbouwen…
Het is een stevige uitdaging, waar veel bij komt kijken: van een ruim boekenaanbod tot leuke leesplekken, van een sterke leesdidactiek tot goede monitoring. Maar …Artikel (9)Leerkracht -
Frans, Spaans, Nederlands: Drama in de klas
THEATrAAL biedt lessen drama / toneel / expressie in het Frans, Spaans of Nederlands aan, in de lagere school en in het middelbaar onderwijs. Er zijn verschillende mogelijkheden: je kan kiezen voor een losse drama workshop of een lessenreeks van …
tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Leer ze lezen: Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
Een boek met ingrediënten om leesonderwijs van de bovenste plank te kunnen geven én met praktijkvoorbeelden.
Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taalbeleid lagere school
Een voorbeeld van een uitgewerkt taalbeleid.
Het voorbeeld is van de school Heilig Hart in Heverlee.
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kamishibai: Digitale vertelkiosk
De digitale vertelkiosk is een digitaal kamishibaitheatertje met touchscreen bovenop een boekenkast.
Op het scherm zijn er achtennegentig verhalen te zien in eenentwintig verschillende talen. Aan sommige verhalen is er ook een verwerkingsactiviteit …
Fysiek materiaal (7)Leerkracht -
Fantasieverhaal: Teamoefening
Tijdens de teamoefening gaat het team samen een fantasieverhaal bedenken en vertellen door om de beurt het verhaal aan te vullen. Het is de bedoeling dat de teamleden goed naar elkaar luisteren.
Video (8)Leerkracht, Ander -
Digitaal leren in de basisschool: Taccle2
Met dit boek kan je meteen aan de slag om ICT op een geïntegreerde manier in je klaspraktijk te gebruiken.
Dit boek wil aandacht schenken aan de specifieke noden van leerkrachten die op zoek zijn naar praktische ideeën over hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Ander