-
Je naam binair: Sleutelhanger rijgen
Een sleutelhanger maken met je naam in binaire code.
Beeld (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Sneeuwman knutselen met wattenschijfjes
Met wattenschijfjes maak je deze sneeuwmannen. Als versiering gebruik je knopen, stof, lint, vilt, stift ... Een mooie wens erbij en je kerstkaart is klaar.
Beeld (5)Leerkracht -
Uitstelgedrag aanpakken met de vijfminutenregel
Heb jij in je klas een leerling die zijn taken vaak uitstelt?
Leer hem dan de vijminutenregel en geef hem dit geheugensteuntje.Of misschien is het wel iets nuttig voor jezelf?
Beeld (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Paddenstoel met plaatjes
Een close-up van het bovenste deel van een vliegenzwam.
Beeld (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Fruit- en waterdag: Affiche
Introduceer een gezonde dag en gebruik hiervoor zelfgemaakte affiches.
BeeldLeerkracht -
Zelf kerstkaarten maken
Een voorbeeld hoe je een kerstkaart maakt met papier, lint, glitterlijm en lipjes van blikjes.
Beeld (17)Leerkracht -
Beschikbare tools in de werkbalk: Alinea in de Cloud
Sinds de start in 2019 werd de Alinea in de Cloud webapp gestaag uitgebreid met extra functies en mogelijkheden. Dit beeld toont je alle beschikbare tools in de werkbalk, versie juli 2020.
Bron: Alinea in de Cloud : Nieuwste oplossing voor …
BeeldOrganisatie, firma, vzw -
GGGG-schema
Een visueel hulpmiddel om met een leerling aan de slag te gaan met het GGGG-model:
- Wat is er gebeurd?
- Wat dacht je en voelde je op dat moment?
- Hoe reageerde je?
- Wat was het gevolg van je reactie?
Zowel bruikbaar voor kinderen met faalangst als …
Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Daglijn met duploblokken
Kleef een plakbandje op een duploblok en schrijf er met een alcoholstift een dagactiviteit op.
Vorm met verschillende duploblokken een daglijn.
Beeld (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
GROEPI: Regels voor groepswerk
Een geheugensteun om de regels tijdens groepswerk te onthouden. De regels worden voorgesteld met een ezelsbruggetje (GROEPI), en met Sclerapicto's.
Beeld (49)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe een conflict oplossen? De 4 herstelgerichte vragen
Dit visueel stappenplan kan door leerlingbegeleiding en leerkrachten gehanteerd worden bij herstelgesprekken die moeizaam verlopen, door bijvoorbeeld de taalbarrière.
Bovendien kan het ook als leidraad dienen voor leerkrachten …Beeld (112)Andere functie -
Tussendoortjesboom
Een boom met verschillende tussendoortjes als motivatiemiddel en beloningssysteem voor de klas.
In bijlage vind je een overzicht van mogelijke tussendoortjes.
Beeld (89)Leerkracht