-
Grafieken maken: Hoe doe je dat en wanneer gebruik je welke soort grafiek?
Artikel waarin verschillende soorten grafieken worden besproken en wordt uitgelegd welke grafiek je best gebruikt in welke situatie. Ook het gebruik van de X- en Y-as komt aan bod.
Artikel -
Statistisch onderzoek: Examenopdracht
Leerlingen krijgen de (examen)opdracht zelf een statistisch onderzoek op te zetten over een thema naar keuze. Ze dienen hiervoor de structuur te volgen die aangegeven is in het sjabloon. Vervolgens presenteren ze hun onderzoek voor de klas en …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Topografie en GPS (GeoMobiel): STEM-project
Ontdek het beroep van landmeter en laat jouw leerlingen in groepjes aan de slag gaan met topografische toestellen waarmee gebouwen en wegen opgemeten worden.
Downloadbaar lesmateriaal -
Wiskundewandeling door Breda
Deze bundel kan je gebruiken om een wiskundewandeling te maken in de stad Breda.
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
21. Elektronisch rekenblad in de lessen beschrijvende statistiek: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Er zijn meerdere motieven om in de lessen beschrijvende statistiek een rekenbladprogramma in te lassen. Het belangrijkste argument is de directe en vlotte visualisering van het cijfermateriaal waardoor inzicht gefundeerd wordt. …ArtikelLeerkracht -
20. Zelfstandig aan het werk: grafieken en diagrammen ontdekken: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Actief leren en op eigen tempo kunnen werken. Dit was de uitdaging voor een individueel leerproject voor de leerlingen van het eerste jaar. Hiervoor hebben we ook een automatische foutencorrectie ingevoerd. Als onderwerpkeuze ligt het …Artikel (4)Leerkracht -
Kaartlezen en oriëntatieloop: Kiewit
In deze bijdrage krijg je een basiscursus kaartlezen:
- van luchtfoto naar kaart;
- oriënteren;
- schaal;
- symbolen...
Als toepassing is er een oriëntatieloop op een vast parcours in Kiewit (Hasselt)
Downloadbaar lesmateriaal (43)Leerkracht -
32. Ruimtelijk inzicht oefenen met Cubetest: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Ruimtelijk inzicht is een vaardigheid die sterk aan bod komt in de basisschool. Ze is zo fundamenteel voor het uitvoeren van heel wat taken dat ze in de eindtermen meetkunde een centrale plaats inneemt. …ArtikelDirectie -
31. Online rekenspelen voor de B-stroom: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Voor leerlingen van de 1ste graad BSO is het een verademing om op een speelse manier bezig te zijn met wiskunde. Variatie in werkvorm is erg belangrijk voor leerlingen uit de B-stroom. Differentiëren is niet alleen leerlingen die …ArtikelDirectie