-
Kraak de code: Kerstopdracht
Door de verschillende BookWidgets, verspreid over de tekening, op te lossen vinden de leerlingen een code aan de hand van de verkregen feedback.
De oefeningen behandelen de onderdelen:- lengtematen herleiden;
- oppervlakte;
- omtrek; …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Grafiek van een functie opbouwen: GeoGebra applet
Wat is de grafiek van een functie? Hoe wordt die opgebouwd?
Je geeft een functievoorschrift in, kiest x-waarden en ziet meteen de bijhorende y-waarden berekend worden. Vervolgens kan je het punt (x,y) van de grafiek laten tekenen.Interactieve oefeningLeerkracht -
Verwante hoeken: Visueel hulpmiddel
Met deze interactieve eenheidscirkel kunnen de leerlingen de goniometrische getallen van verwante hoeken in de andere kwadranten visueel maken. Dat kan hen helpen om goniometrische uitdrukkingen te vereenvoudigen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Goniometrische getallen in de eenheidscirkel: GeoGebra applet
Dit interactief hulpmiddel kan gebruikt worden om te tonen waar de sinus, cosinus, tangens en cotangens van een hoek kunnen afgelezen worden op de goniometrische cirkel.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Verwante hoeken in de goniometrische cirkel: Geogebra-applet
In deze Geogebra-applet wordt het verband tussen de goniometrische getallen van verwante hoeken bestudeerd. De leerlingen kunnen visueel vaststellen wat deze verbanden zijn in een goniometrische cirkel.
Tegengestelde, (anti)supplementaire en …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Grafieken maken: Hoe doe je dat en wanneer gebruik je welke soort grafiek?
Artikel waarin verschillende soorten grafieken worden besproken en wordt uitgelegd welke grafiek je best gebruikt in welke situatie. Ook het gebruik van de X- en Y-as komt aan bod.
Artikel -
21. Elektronisch rekenblad in de lessen beschrijvende statistiek: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Er zijn meerdere motieven om in de lessen beschrijvende statistiek een rekenbladprogramma in te lassen. Het belangrijkste argument is de directe en vlotte visualisering van het cijfermateriaal waardoor inzicht gefundeerd wordt. …ArtikelLeerkracht -
20. Zelfstandig aan het werk: grafieken en diagrammen ontdekken: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Actief leren en op eigen tempo kunnen werken. Dit was de uitdaging voor een individueel leerproject voor de leerlingen van het eerste jaar. Hiervoor hebben we ook een automatische foutencorrectie ingevoerd. Als onderwerpkeuze ligt het …Artikel (4)Leerkracht -
32. Ruimtelijk inzicht oefenen met Cubetest: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Ruimtelijk inzicht is een vaardigheid die sterk aan bod komt in de basisschool. Ze is zo fundamenteel voor het uitvoeren van heel wat taken dat ze in de eindtermen meetkunde een centrale plaats inneemt. …ArtikelDirectie -
31. Online rekenspelen voor de B-stroom: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Voor leerlingen van de 1ste graad BSO is het een verademing om op een speelse manier bezig te zijn met wiskunde. Variatie in werkvorm is erg belangrijk voor leerlingen uit de B-stroom. Differentiëren is niet alleen leerlingen die …ArtikelDirectie