16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
This video demonstrates, using a practical example, how the STEMOOV model can be effectively applied in a teaching situation.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
VR Welding: Manual for VR application
In this contribution you will find a manual for the VR application VR Welding. This app was developed as part of an InnoVET project with support from the Flemish Government.
VR Welding has two goals:
- teach instructions for the basic steps of welding, …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, Other -
Safety icons: Quartet game
By playing a quartet game, your students will learn about safety in the hands-on lessons and become acquainted with the pictograms. During the game they are introduced to the following icons:
- safety helmet,
- safety shoes,
- protective clothing, …
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
The Wonderful Walk: Scientific treasure hunt with assignments
On this scientific treasure hunt full of fun assignments you will find science where you didn't expect it. You will discover how to measure a statue without climbing on it, how to keep your balance without falling into the Graslei, how colors work …
Translated by
Announcement (4)Other -
Sensors and Actuators: Theory and Assignments
Theoretical explanation and exercises about sensors, actuators and the application of these systems in a production automation.
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher -
Bodywork and welding: Work bundle
The work bundle contains vocabulary lists and easy exercises. The following vocabulary lists and exercises are covered:
- car parts vocabulary (in text and in photos);
- short text about the first car + easy questions;
- talk about cars: questions …
Translated by
Downloadable resource (12)Teacher -
VR App Column Drill: Demo Video
Demo video for the realized VR App Column drill. This is part of the InnoVET project of 20-21. The video is not intended as a useful educational film, but shows the operation once you are in the app with the VR glasses on your head. Hence the …
Translated by
VideoTeacher -
Integrate VOICE
In this film of approximately nineteen minutes, the pedagogical guidance service of the GO! how to optimally integrate STEM in secondary education.
Questions to be answered:
- How will STEM be addressed in the curriculum after modernization?
- What is …
Translated by
VideoTeacher -
Virtual reality: Drill press
This movie gives an impression of the Virtual reality drill press app that our gamifier has made for use on the Oculus Quest.
We are currently fine-tuning it, but it will soon be available for free. If you are interested in this app, please get in …
Translated by
Video (4)Schoolboard -
Virtual Reality in TA Keerbergen
A good practical example of TA Keerbergen where several students can work simultaneously in Virtual Reality. More information in the video about the approach and the advantages of their working method.
Translated by
VideoTeacher -
Augmented Reality: COSMO research
Spatial AR from the COSMO study is briefly introduced here to give a first impression of what this means and how we use it.
Translated by
VideoTeacher -
Spatial Augmented Reality
In De Hoge Kouter Kortrijk, special education, Spatial Augmented Reality is used to support students with assembly tasks. The school participates in the COSMO research in which the technology is further refined. Although special education is used …
Translated by
VideoTeacher