16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Working with sources: Poster
Poster for the history classroom with reference to the historical questions students should ask when working with sources in class.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Reynaert De Vos: Teaching package
An age-old story about a very cunning fox. Get to know Reynaert with your class. Who is he? What did he do? Why is it still so relevant? Read the story, rhyme, make your own book cover and ponder moral dilemmas!
Translated by
Downloadable resource (7) -
Timeline: Template
Timeline made with Excel where the time on the horizontal axis is completely correct.
In this document you will find an example of a timeline (Spanish flu) made in Excel. Just change the data with your data and copy the timeline into your presentation …
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Music Maestro!: Step-by-step plan eTwinning project
Music Master! An eTwinning project in which Belgian music, music genres, singer-songwriters, musical instruments ... are scrutinized together with the music from our partner countries.
Translated by
Downloadable resource -
The Nineteenth Century Class Society: Teaching Package
Through the painting and sculpture of the second half of the nineteenth century, this teaching package gives us a glimpse of life in that period. Both the world of distinguished ladies and gentlemen and the world of miners and factory workers …
Translated by
Downloadable resource -
Historical Concepts: Memory Cards
With these cards your students can practice historical concepts independently.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
The time of Daens: Newspaper
Daens' time symbolizes the miserable conditions in which workers and farmers worked and lived at the end of the nineteenth century. Priest Daens became the figurehead of the fight against this injustice. But who was Priest Daens? And who were …
Translated by
Downloadable resource (7) -
Learning about War Conflict and Peace: Practical Guide
The temperature in our society rises regularly. Conflicts and contradictions are commonplace. There are also international tensions and numerous violent conflicts. Wars such as those in Syria and Ukraine come very close to students in Flanders, …
Translated by
Downloadable resourceOrganisation, company, NPO -
Historical frame of reference: Mindmap
Mind map with the historical frame of reference, can be used as a support when studying.
Translated by
Downloadable resource (18)Teacher -
Heritage Gaps: Brochures about heritage in East Flanders
Are you looking for information about heritage in the vicinity of the school or do you want to discover an unknown part of East Flanders with the class? Then the heritage gleaners can be a source of inspiration.
The heritage items are brochures of a …
Translated by
Downloadable resource -
Why do we need to know history?: Scheme
Pocket plan for when students wonder why they are in history class.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Ramadan: Introduction
A brief introduction to Ramadan. Can be used as a basis for a teacher briefing or an introduction for the students.
Translated by
Downloadable resource (8)Teacher