16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
De Wonderlijke Wandeling met het monster van Puyenbroeck
Op de Wonderlijke Wandeling krijgen je 9- tot 14-jarige leerlingen wetenschappelijke (STEM) opdrachten en weetjes op zeven haltes. Bouw een minikamp dat stormen doorstaat in het speelbos, leer hoe windmolens draaien aan het Mola Molencentrum en …
tot
Nascholing of activiteit -
Een bos, meer dan bomen alleen: Bosbiotoopstudie
Je leerlingen vergelijken twee bostypes die opmerkelijke verschillen vertonen. Ze leren hoe dit te verklaren is en ze ontdekken welke invloed bossen hebben op de klimaatverandering.
tot, tot, tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteit -
Is stilte een verdacht geluid?
Een combinatie van wetenschap, spel en beleving.
In dit veldwerkproject onderzoeken we de geluiden in de natuur en de menselijke omgeving op een wetenschappelijke manier.
tot, tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteit -
De Wonderlijke Wandeling met audiogids door Gent
De Wonderlijke Wandeling leert je 9- tot 14-jarige leerlingen al onderzoekend Gent kennen. Op zeven haltes voer je STEM-opdrachten uit. Hoe meet je de hoogte van het standbeeld van Jacob Van Artevelde met zijn schaduw? Leer over kleuren in …
tot
Nascholing of activiteit -
FIRST LEGO League Challenge
FIRST® LEGO® League Challenge is een vriendschappelijke wedstrijd waar teams van studenten tussen de 9 en 15 jaar betrokken zijn bij onderzoek, probleemoplossing, programmeren en engineering. Ze bouwen en programmeren een LEGO®-robot die …
tot
Nascholing of activiteit -
Koe in blik: Theatervoorstelling
Een voorstelling over zwerfvuil, bio-producten, groene stroom, bijzondere dierenmanieren, ecologische voetafdrukken, opwarmingen met of zonder zonnepanelen, en alles wat je nodig hebt om een moderne milieuliefhebber te zijn.Theater dat cabaretesk …
Nascholing of activiteit