16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Flemish kerMOS: Fun environmental fair
With these educational folk games you bring seven environmental themes to your school: water, waste prevention, nature, mobility, energy, climate and greening.
The participants complete these modules. The more agile they are, the more points they …
Translated by
Tangible material -
Drinks case with sugar play
The drinks case consists of a script and the sugar game. The purpose of
the game is to increase the knowledge and skills to become more aware
choosing healthy drinks. The students check how much sugar is in the drinks.Translated by
Tangible material -
Across the Border: A game about the world, alcohol, friendship, gaming and many other things
This game method about tobacco, alcohol, illegal drugs, gambling and gaming has been developed for young asylum seekers and refugees.
Over the border is a game where different teams play against each other. The language is simple. The themes …
Translated by
Tangible material -
Feeling and need cards: Card game about connecting communication
Dr. Marshall B. Rosenberg started a new view of communication with his theory of nonviolent communication. In the meantime, the term connecting communication is more applicable, but the principles remain largely the same.
Value yourself and others. Do …
Translated by
Tangible material (4) -
Say it with an animal: Card game based on the Axen Rose
Do you want to discuss behavior? Do you want to use the Axenroos for this? Then this beastly original card game is for you!
The social colloquial language in a group certainly deserves our attention. Ferdinand Cuvelier's Axen Rose gives a simple …
Translated by
Tangible material -
Circle in the classroom
A box full of questions offers you the opportunity to have circle conversations in class.
These cards help you create connections between students and teachers, maintain relationships by talking about what is going on in the group and restore when …
Translated by
Tangible material (3) -
So What?! The Gayme
So What?! the Gayme was created to discuss gender and sexuality with a group of young people in a very accessible way. Divided into forty cards in four categories. The cards are about boundaries, boys/girls, environment and relationships. Each …
Translated by
Tangible material (3) -
Blush box: Game about relationships and sexuality
A lesson on relationships and sexuality on the program? Then Bloosdoos is the ideal game!
With the questions and statements of the Bloosdoos, young people learn to express their opinion and feelings about the following themes:
- falling in love and …
Translated by
Tangible material (7)