-
Het versterken van de Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK-module voor student-leraren en leraren
Project Algemene Vakken (PAV) is een complex vak om te onderwijzen. Het is een geïntegreerd vak dat inhouden uit volgende uiteenlopende disciplines combineert:
- Nederlands,
- wiskunde,
- natuurwetenschappen m.i.v. STEM, …
Downloadbaar lesmateriaalNieuw -
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (4)Leerkracht -
De evenwichtsconstante Kc is niet dimensieloos
De evenwichtsconstante Kc is een fundamentele grootheid bij het oplossen van vraagstukken over het chemisch evenwicht.
Vele handboeken chemie voor het secundair onderwijs gebruiken een dimensieloze concentratiebreuk die ze meestal voorstellen …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
In dit artikel vind je naast een theoretische kadering van het onderzoek verschillende vragenlijsten om de beginsituatie rond leerzorg bij het beleidsteam in kaart te brengen.
Om het leerzorgbeleid en een bijhorend actieplan gericht te kunnen …
Artikel (8)Leerkracht -
Project naar teamgerichte ICT-coördinatie: Aftermovie presentatiemoment
We organiseerden doorheen Vlaanderen verschillende presentatiemomenten van het project ‘Naar teamgerichte ICT-coördinatie’.
Stuk voor stuk inspirerende momenten vol informatie en interactie.
Video -
Naar teamgerichte ICT-coördinatie: Projectvideo
In deze korte projectvideo kom je meer te weten over het project Naar teamgerichte ICT-coördinatie dat het Departement Onderwijs en Vorming samen met de EU heeft uitgevoerd. Je leert er onder andere meer over de doelen en de resultaten van het …
Video -
Naar teamgerichte ICT-coördinatie: Brochure
Hoe stap je als school over op een teamgerichte aanpak van ICT-coördinatie? Uit het MICTIVO-onderzoek blijkt dat de werkdruk van ICT-coördinatoren erg hoog ligt. De coronacrisis maakte nog maar eens duidelijk hoe belangrijk goede …
Downloadbaar lesmateriaal -
Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie
Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische …
Artikel (20)Leerkracht -
ICT-beleidsplanner: Hand-outs presentatie
In deze presentatie wordt dieper ingegaan op volgende vragen:
- Wat is een ICT-beleidsplan en waarom zou je zo'n plan maken?
- Wat is ICT-beleidsplanner van het Kenniscentrum Digisprong?
- Waar kan je de ICT-beleidsplanner vinden?
Downloadbaar lesmateriaal -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
DigCompEdu: Wat en waarom?
In dit artikel krijg je meer info over het Digital Competence Framework for Educators of DigCompEdu. Dat is het Europese referentiekader dat wordt gebruikt om de digitale vaardigheden van leraren in kaart te brengen.
Artikel