-
Kleur het paasei: ZIM
Een oefening waarbij verschillende gebruikers samen het paasei inkleuren. Zo verkrijg je digitaal toch samen één resultaat.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Creatieve boekverwerkingen
In dit artikel vind je heel wat creatieve boekverwerkingen.
Een greep uit het aanbod:
- een identiteitskaart maken bij een personage;
- een lied maken bij het verhaal;
- voorwerpen verzamelen die bij het verhaal passen;
- een diorama maken;
- een woordwolk …
ArtikelNieuwLeerkracht -
Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda: Presentatie bij boek
Deze presentatie hoort bij het boek Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda. Dit boek bevat veel ongewone dieren waarvan de kinderen misschien nog nooit gehoord hebben.
Wanneer je het boek voorleest, kan je de kinderen eerst laten luisteren …
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Digitale leermiddelen bij canonteksten uit de Nederlandse literatuur: Verantwoording
Dit artikel is bedoeld als verantwoording voor de leermiddelen die Jan Uyttendaele tot nu toe ontwikkelde over de literaire canon. Hij zal de lijst leermiddelen in de toekomst ook uitbreiden met nieuwe leermiddelen naar aanleiding van de …
ArtikelNieuwLeerkracht -
ReguLEER! Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
In dit boek laten verschillende experts en ervaringsdeskundigen hun licht schijnen op het thema zelfregulerend leren.
Daarnaast vind je in de bundel verschillende interviews met docenten en schoolleiders over hoe zij zelfregulerend leren …ArtikelNieuwLeerkracht, Ander -
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (4)Leerkracht -
Zeven tips voor werken met speciale kinderen
In dit artikel van AOb geven experts tips om te werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften:
- vergeet de labels;
- kijk naar de ondersteuningsbehoefte;
- ga in gesprek met kind en ouders;
- zie wat er wel goed gaat;
- kijk steeds hoe je kan …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Werken met MAB-materiaal: Digibordtool
MAB is de afkorting van 'Multibase Arithmetic Blocks'. Leg getallen met behulp van losse blokjes (eenheden), staafjes (tientallen), vierkanten (honderdtallen) en kubussen (duizendtallen). Maak positionele waarden binnen getallen visueel. …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Een efficiënte samenvatting maken in zes stappen
Door een samenvatting te maken, ben je actief bezig met de leerstof. Hierdoor neem je efficiënter de informatie op. Daarnaast geeft zo’n gestructureerd document een duidelijk overzicht van je leerstof. Twee vliegen in één …
ArtikelNieuw -
Le pluriel des noms: Uitleg
Artikel en video over het gebruik en de regels om zelfstandige naamwoorden in het meervoud te zetten.
ArtikelNieuw -
Vier methodes om notities te nemen
In dit artikel vind je info over vier notitiemethodes:
- Cornell;
- blurting;
- mindmappen;
- vraag en antwoord.
ArtikelNieuw -
Tellen met cirkels en emoji's
Leren tellen met verschillende objecten en cirkels. Selecteer emoji's en voeg daarna evenveel toe met behulp van de pijltjes links of rechts. Je kan ook zwarte cirkels toevoegen om te vergelijken en correct te tellen.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator