-
Een goede start ... smaakt naar meer: Tips rond aanvangsbegeleiding
Ieder van ons was ooit een starter. Vol enthousiasme, verlangens en verwachtingen maar ook met twijfels en onzekerheden. Spannend en een klein beetje beangstigend. Dat is het altijd, aan iets nieuws beginnen. Dat is voor beginnende leraren niet …
Artikel (4) -
Schubben van Krokodil: Verbindend spel
In dit verbindende spel probeer je zo stil en zacht mogelijk wasspelden op de kledij van het kind te spelden.
Dit spel is gemaakt door de organisatie Op Kindermaat en de illustratie is van Jan Heylen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Andere functie -
Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs: Methodologische gids Unicef
Met deze methodologische gids 'Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs' wil Unicef ieder kind in staat stellen om zich volledig te ontplooien en aan een rechtvaardige samenleving te participeren.
Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs …
Artikel -
Hoe maak ik een goede groep?
In deze video wordt verder ingegaan op het gebruik van groepsdynamica om van je klas een goede groep te maken.
Door de inzet van groepsvormende activiteiten werken aan de preventie van gedragsproblemen.
Video (3)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Fasen in de groepsvorming
In deze video krijg je uitgelegd hoe je het begin van het schooljaar kunt benutten om van je klas een goede groep te maken.
Praktische handreikingen om preventief te werken en probleemgedrag te voorkomen in de verschillende fasen van …
Video (4)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Een leerling met autisme in de klas
De bedoeling van de brochure is om concrete tips en handvatten te geven aan leerkrachten zodat zij zich meer bekwaam voelen in de omgang met leerlingen met autisme.
Deze brochure is samengesteld door het Landelijk Expertise Centrum voor Speciaal …
Artikel (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Memory: Vormen
Memory op basis van de basisvormen: het vierkant, de rechthoek, de cirkel, de zeshoek, het ovaal, de driehoek. Er zijn telkens twee paren te vinden van elke vorm.
Zowel geschikt voor hoekenwerk als voor het leren van het Nederlands (NT2).
Downloadbaar lesmateriaal (37)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zelf visualisaties maken
Visualisaties maken
Hieronder volgen een aantal praktische tips. Hoe dan ook zal je zelf nog de nodige creativiteit aan de dag moeten leggen om een visualisatie te maken die beantwoordt aan de wensen en behoeften van de kinderen.…
Artikel (5)Leerkracht -
Soorten pictogrammen
Overzicht van de meest gebruikte pictogrammen
Je kan kiezen uit verschillende soorten pictogrammen die elk hun eigen kenmerken, voor- en nadelen en stijl hebben. Bij de keuze voor een bepaald systeem, vertrek ik liefst vanuit mijn …
Artikel (8)Leerkracht -
Werken met visualisaties
1. Wat zijn visualisaties en waarom worden ze gebruikt?
Volgens Van Dale’s woordenboek is visualiseren “een begrip als beeld voorstelbaar maken”.
Ik gebruik het begrip visualisaties als verzamelnaam voor tekeningen, afbeeldingen, …
Artikel (16)Leerkracht -
Talensensibilisering in het basisonderwijs: Op een positieve manier omgaan met talen in de klas
Sofie Jonckheere, medewerker Cel Onderwijs & Meertaligheid van het Regionaal Integratiecentrum Foyer te Brussel gaat in dit artikel dieper in op hoe je omgaat met anderstaligheid en multiculturaliteit in de klas. Alle kinderen komen …
Artikel (3)Leerkracht -
Studieopdracht Kind&Gezin: Taalstimulering en meertaligheid bij kinderen van 0 tot 6 jaar
In dit onderzoeksrapport worden bestaande adviezen en informatie over taalstimulering en meertaligheid gebundeld. Het uitgangspunt is het volgende : “taalstimulering werkt het best als het al doende, natuurlijk, leuk en ongedwongen …
Artikel (5)Leerkracht