-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe je met een spelscript het rollenspel van een kleuter stimuleert
Jonge kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs. Via spel leren zij de wereld om hen heen kennen en begrijpen. Ze leren door te ontdekken, oefenen en imiteren. Maar wat doe je als spel te weinig op gang komt?
In dit artikel met video van Leraar24 kan je …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht -
Zelf mogen kiezen, over inspraak en zelfbeschikking in de kleuterklas: Kleutergewijs
Dit artikel van de blog Kleutergewijs gaat over keuzemogelijkheden in de kleuterklas:
- waarom zijn keuzemogelijkheden belangrijk tijdens dagelijkse routines?
- hoe bevorder je keuzemogelijkheden?
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
SOS meertaligheid in mijn klas. Hoe kan ik kinderen en hun ouders ondersteunen?: Kleutergewijs
Dat meertalig opgroeien tal van voordelen heeft voor kinderen wist je misschien al. Maar weet je ook hoe gezinnen een meertalige opvoeding aanpakken en hoe jij hen daarin kan ondersteunen als kleuterleerkracht of kinderbegeleider? Lees meer in dit …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Mijn dorp, onze stad: Kleutergewijs
Dit artikel nodigt je uit om het met de kleuters eens uitgebreid over hun eigen dorp of hun stad te hebben. Hoe zouden jouw kleuters hun dorp of stad beschrijven? Als ze elk vijf beelden mochten selecteren, waarvoor zouden ze dan kiezen? Worden …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Een koffer vol rijke teksten: Kleutergewijs
Hoe kan je het lees- en luisterbegrip en de taal- en denkvaardigheid bij kleuters stimuleren? Ga bijvoorbeeld met rijke teksten aan de slag. Je leest meer in dit artikel van de blog Kleutergewijs.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
De verteltafel in zeven praktische stappen
De verteltafel is een geweldig middel om een verhaal tot leven te brengen. Door knuffels, poppetjes, attributen die een rol spelen in het boek, kunnen kinderen het verhaal na spelen. Ze spelen één of meerdere rollen en voeren, onder …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
De verteltafel
Kinderen spelen een verhaal aan de verteltafel niet zomaar na. Hiervoor is het nodig om te werken volgens een bepaalde opbouw en structuur. In dit artikel van Topwijs vind je meer informatie en een stappenplan om gestructureerd te starten met de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
De weg naar meertalig voorlezen, drie drempels overwonnen: Kleutergewijs
Steeds meer scholen werken aan een gedragen visie rond meertaligheid. Onderzoek toont aan dat je de meertalige realiteit als troef kan uitspelen, door thuistalen een plaats te geven op school en in de klas. Een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Kamishibai
Op de deelpagina van ABC-projects vind je nuttige informatie rond het werken met of het zelf maken van een kamishibai:
- stappenplan om zelf een kamishibaitheater te maken (A3-formaat of minitheater);
- het kamishibai-cahier met ideeën om …
Artikel (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Na de KOALA: Hoe geef je kleuters extra taalstimulering?
GO! BS De Puzzel uit Mechelen, meer dan 18 nationaliteiten en een mengelmoes van talen, doet er alles aan om elk kind een sterke talige start te geven. Ontdek de tips van kleuterjuf Astrid en directeur Saskia. En speel in op de taalscreening …
Artikel (3)