-
Dinogame ontwerpen met Zimjs
In deze presentatie leer je meer over hoe je met ZimJs-code een dinogame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game. Je vindt ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt in Octostudio.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Food challenge 2024: Mozzarella stretching
Maak jij samen met jouw klasgenoten de langste mozzarellastretch? De winnaar krijgt een rondleiding in het Mozzarella Experience Center en wandelt buiten met 100 pizza's.
Tijdens de Mozzarella Stretching Challenge daagt Hogeschool VIVES je uit. Met …
tot
Nascholing of activiteitNieuwAdministratief personeel -
oPhysics: Natuurkundesimulaties
Deze website is een verzameling interactieve natuurkundesimulaties. De tekentools en alle interactieve simulaties op deze site zijn gemaakt met de GeoGebra.
WebsiteNieuwLeerkracht -
Experience AI, de opwinding van AI in jouw klas: Educatief programma over AI
Experience AI is een educatief programma dat geavanceerde bronnen biedt over kunstmatige intelligentie en machinaal leren voor docenten en leerlingen. Het programma is ontwikkeld in samenwerking met de Raspberry Pi Foundation en Google …
WebsiteNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Robothond besturen met behulp van OctoStudio
Een inspirend video-idee. Bestuur een robothond waarop Micro:Bit gemonteerd staat met behulp van OctoStudio en MicroBlocks.
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Introductie tot websites: Kennismaking met HTML & CSS
Leerlingen maken dagelijks gebruik van websites, maar weten meestal (nog) niet hoe die werken. Via deze inleidende lessenreeks op Dodona kunnen ze kennismaken met HTML & CSS. Bedoeling van de cursus is om een basiskennis mee te geven waarop …
WebsiteNieuwLeerkracht -
Introductie tot databanken: Kennismaking met SQL
Leerlingen/studenten maken dagelijks gebruik van databanken, maar weten meestal (nog) niet hoe die werken. Via deze lessenreeks op Dodona maken ze kennis met SQL. Bedoeling van de cursus is om een basiskennis mee te geven in enkele lessen, waarop …
WebsiteNieuwLeerkracht -
Statistisch onderzoek: ICT-oefening
Online oefening waarbij leerlingen een statistische verwerking doen van een klein onderzoek. De leerlingen leren daarbij in Excel:
- een gegevenstabel typen;
- formules genereren (gemiddelde, mediaan, minimum en maximum);
- zelf een formule ingeven …
WebsiteNieuwLeerkracht -
Code City: Codeerlessen
Coderen en computationeel denken zijn dé vaardigheden van de toekomst. Door te coderen leren kinderen de digitale wereld beter begrijpen. Ze leren logisch nadenken, krijgen een beter ruimtelijk inzicht en lossen problemen op. Een flinke …
WebsiteNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Snijsjabloon voor pinguïn: STL-file
Deze stl-file print een sjabloon waarmee men afbeeldingen op een karton (bij voorkeur <2mm dikte) kan overbrengen.
Indien deze vormen dan uitgeknipt, gestapeld en vastgelijmd worden bekomt men (met enige verbeelding) een pinguïn in …Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Astronomie: Lichtsnelheid
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over astronomie. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over:
- meten lichtsnelheid;
- Lorentztransformatie;
- boogseconde;
- lichtjaar zonsopgang;
- zonsondergang.
Interactieve oefeningNieuwAndere functie -
Sociale robot: Leerpad
Dit leerpad helpt jou als leerkracht om het STEM-project 'Sociale robot' voor te bereiden. In dit project ontwerpen, programmeren en bouwen leerlingen een sociale robot, die moet voldoen aan bepaalde (zelfgekozen) criteria. Een bonus bij …
tot
Nascholing of activiteit