-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Professionaliseringstrajecten voor schoolleiders onderzocht: De invloed van organisatorische en didactische factoren en hun wisselwerking om concrete schoolontwikkeling te triggeren
Dat schoolleiders vandaag erg onder druk staan en er een grote verantwoordelijkheid op hun schouders rust is een open deur in trappen. Dit verdient naast het besef ook erkenning én investering in kwaliteitsvolle …
Artikel (5)Leerkracht -
Onder de loep: Praktijkonderzoek en duurzame schoolontwikkeling in Vlaamse basisscholen
Hoe kun je als leerkracht je eigen onderwijspraktijk onder de loep nemen om het onderwijs te optimaliseren? Hoe kun je als schoolteam praktijkonderzoek doen om de praktijk bij te sturen en te innoveren? Over de wijze waarop praktijkonderzoek en …
ArtikelLeerkracht -
Een alternatieve manier om wiskunde aan te brengen bij leerlingen met ASS
Het werkveld vraagt om concrete onderwijsleerprogramma’s die aansluiten bij de behoeften van leerlingen met ASS. Door het ontwerpen van een werksysteem voor wiskunde op maat van leerlingen met ASS wordt getracht te anticiperen op het …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leerlingen met autisme effectief ondersteunen bij sociale interactie in de klas
Een samenvattend artikel met antwoorden op volgende onderzoeksvragen:
- Wat is er in de literatuur bekend over de ondersteuningsbehoeftes van kinderen met een autismespectrumstoornis?
- Welke ondersteuningsvormen uit effectieve interventies gericht op …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Naima Charkaoui over racismewijsheid
Racisme, het is de wereld helaas nog niet uit. We horen in de media genoeg negatieve ervaringen over discriminatie, berichten van racistische geweldplegingen en grootschalige protesten tegen racisme. In 2020 werd voor Buiten De Krijtlijnen …
ArtikelLeerkracht -
Van occasionele tot reguliere spijbelaar: Beleidssamenvatting
In dit onderzoek in opdracht van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming wordt op zoek gegaan naar het profiel van spijbelaars en de invloed van school en omgeving op spijbelen.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Buitenschoolse logopedist ... therapeut of co-teacher?
In welke fase van het zorgcontinuüm kan een buitenschoolse logopedist ingeschakeld worden? Op welke manier?
En hoe kan de samenwerking tussen school en logopedist in kaart gebracht worden?
Ontdek info en tools op de site.
Artikel (3)Leerkracht -
Specifieke onderwijsbehoeften in het reguliere onderwijs
Deze brochure beschrijft vijf evidence-based aanbevelingen om leerlingen met SOB te ondersteunen, om scholen te helpen om hun huidige aanpak te herzien en om hen praktische ideeën aan te bieden.
De aanbevelingen die aan bod komen en uitgebreid …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Omgaan met verschillen in de klas
Zorgen dat álle leerlingen de juiste begeleiding krijgen en optimaal uitgedaagd worden?
Uit onderzoek komen een aantal werkwijzen en competenties naar boven die succesvol zijn bij het omgaan met verschillen in de klas:
Ontdek ze in het artikel.
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner