-
Zelfvertrouwen en groeimindset
Met een groeimindset leren leerlingen te focussen op groei en het proces in plaats van op een eindresultaat en een prestatie. Werken aan zelfvertrouwen zorgt ervoor dat leerlingen goed in hun vel zitten en dat ze beter tot leren kunnen komen. In …
VideoNieuw -
Welbevinden in je klas
Leerlingen die zich beter voelen, gaan beter presteren. Als je beter presteert, ga je je beter voelen. In deze video wordt uitgelegd hoe je kan werken aan veerkracht en hoe je wekelijks rond welbevinden kan werken.
Met de Sidekick Solutions behandelt …
VideoNieuw -
Hoe kan ik op een speelse manier gevoelens bespreekbaar helpen maken?
Over de streep is een methode voor leerlingen om elkaar echt te leren kennen en om te zien waar ze allemaal mee struggelen. Op deze speelse manier kan je gevoelens bespreekbaar helpen maken. De methodiek helpt leerlingen inzien dat ze er niet alleen …
VideoNieuw -
Omgaan met boosheid: Tips
Vijf mogelijke tips die kinderen en jongeren kunnen helpen om hun boosheid te kanaliseren.
Boosheid is een emotie is die er mag zijn. Het wordt pas een probleem als de emotie te intens is, te vaak voorkomt, te lang duurt, tot agressie lijdt of als de …
Beeld (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Drinken: Woordenschat
Filmpje met woordenschat i.v.m. drinken.
De volgende structuur kan ingeoefend worden:
- Drink je graag ...?
- Ja, ik drink graag ...
Video (3)Leerkracht -
Deelballon: Hulpmiddel bij cijferend delen
Welke stappen moet je nu ook alweer uitvoeren bij een staartdeling? En in welke volgorde?
Dit ballonmannetje vormt een geheugensteuntje hierbij.Eerst moeten ze delen (de ogen), daarna moeten ze de uitkomst terug vermenigvuldigen (de neus), ze …
Beeld (26)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Beloningsladder
Wie kan zich aan de afspraak houden en gaat omhoog op de beloningsladder? Wie heeft het wat moeilijk en zakt er een plaatsje?
Wie in de top van de ladder geraakt, krijgt op het einde van de dag een extra beloningspunt. Maar wie onderaan …
Beeld (56)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kloklezen: Onthoudblad
Kinderen die moeite hebben met kloklezen, kunnen dit blad gebruiken om te 'spieken' waarvoor alles staat en hoe alles wordt uitgesproken.
Beeld (5)Leerkracht -
Waarom lezen we ...: Tegeltjeswijsheid
Een tegel met een citaat van Nelson Mandela.
Beeld (4)Leerkracht -
Een probleem aanpakken: Stappenplan
Een visuele voorstelling van de stappen om een probleem aan te pakken: wat, hoe, doe (noteer), controleer.
Beeld (10)Leerkracht -
Rarara wie ben ik: Schildpad
Stop-motionfilmpje met een grote landschildpad passend in het thema:
- dierentuin,
- huisdieren,
- schildpadden.
VideoLeerkracht -
Hoeveelheden voorgesteld met MAB-materiaal
Afbeeldingen van MAB-materiaal om te gebruiken aan bord of in werkblaadjes:
- eenheden,
- tientallen,
- honderdtallen,
- duizendtal.
Beeld (13)Leerkracht