-
Karel van de Woestijne, Het vaderhuis: Lesidee
Karel van de Woestijne (1878-1929) maakte deel uit van de tweede generatie van het tijdschrift Van Nu en Straks. Zijn debuutbundel Het vaderhuis (1903) behoort tot de canon van de Nederlandstalige literatuur.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Inclusieve taal: Workshop
Deze workshop laat jongeren kennismaken met inclusieve taal, vertrekkende van voorbeelden uit de cultureel-erfgoedsector, aan de hand van een quiz en een praktische oefening.
Jongeren ontdekken zo drempels tot inclusieve taal. worden zich meer bewust …
Downloadbaar lesmateriaal -
Multatuli (1820-1887), Max Havelaars toespraak tot de hoofden van Lebak: Lesidee
De beroemdste redevoering uit de Nederlandse literatuur is de toespraak tot de hoofden van Lebak uit het achtste hoofdstuk van Max Havelaar van Multatuli, pseudoniem van Eduard Douwes Dekker (1820-1887). Deze toespraak is niet alleen een …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Harry Mulisch, De aanslag: Lesidee
De aanslag is de bekendste roman van de Nederlandse schrijver Harry Mulisch, die in 1982 verscheen. Het boek behoort tot de canon van de naoorlogse Nederlandse literatuur.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Ida Gerhardt (1905-1997), Verzamelde gedichten: Lesidee
Ida Gerhardt (1905-1997) studeerde klassieke talen en werd lerares in het voortgezet onderwijs. Volgens veel critici was ze de grootste 20ste-eeuwse dichteres van ons taalgebied. De belangrijkste thema’s van haar werk zijn natuur, liefde …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Reinout van Montalbaen en de historie van de Vier Heemskinderen: Lesidee
In Dendermonde wordt om de tien jaar een Ros Beiaardommegang gehouden, die door de UNESCSO is erkend als immaterieel werelderfgoed. Daarin wordt het verhaal van de Vier Heemskinderen uitgebeeld, die voortdurend overhoop liggen met hun oom Karel de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Reflectiemodellen bij kunsteducatie
Twee reflectiemodellen die je kunnen helpen om met de leerlingen over de activiteiten te reflecteren.
Downloadbaar lesmateriaal -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Sexting@school: Lespakket
Educatief materiaal over sexting voor leerkrachten, jeugdwerkers, jongeren, ouders.
Downloadbaar lesmateriaal (21)